Sarek i sommarvärme

hej
Nyss hemkommen från en tvåveckorstur i Sarek....sol och bad. Brände upp öronen och har snyggsolbränna på armana. Min sambo har "vita sockor" då hon gick i kängor och kortbyxor. Inga mygg eller knott. 15-25 grader. lite vatten. Det är helt otroligt har alrdrig varit med om liknande. på 13 dagar hade vi regni i 1,5 och sol på resten. det var tom för varmt för att vandra.
Men jag klagar inte längtar tillbaka....(vi kom hem för ca 6h sedan.....kommer att lägga ut bilder och dagbok på hgemsidam http://akka.sida.nu

mvh Mr.Murphy

Kaviar?!

Jag var inne på din hemsida och surfade runt lite. På matsidan stod det att ni skulle ha kaviar med er till middagsmackorna. Mig veterligt är kaviar en kylvara, så nu är jag nyfiken på hur den överlevde sommarens värmebölja, eller gjorde den det?

Väntar ivrigt på din reseberättelse och dina bilder. :)
Det blev ingen vandring för mig i år :( men jag lider av en förfärlig fjällabstinens när jag läser de rapporter som börjar droppa in här på forumet.

///Claes => http://fjallen.get.to/

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sol

mr.murphy; sa:
på 13 dagar hade vi regni i 1,5 och sol på resten. det var tom för varmt för att vandra.
http://akka.sida.nu

mvh Mr.Murphy

Kom själv hem från en 3-veckorsvandring förra söndagen. Vi hade också bara 1,5 dag med regn i Sarek-Stora Sjöfallet, dagarna innan vi klev ner från fjället och åkte hem.

Utöver detta hade vi regn en dag vid starten i Sulitjelma samt ytterligare en regndag som inföll ett par dar senare när vi försökte ta oss upp på svenska sulistoppen. Sedan hade vi en halv dag med lätta stänk vid Virihaure men annars inget. Förutom de 4 dagarna med nederbörd hade vi en dag med mulet och uppehåll. Resten av tiden d v s 16 dagar av 21 var det sol, många av dagarna från helt klarblå himmel.

När vi vandrade på Svartinjunjes ovanför Vastenjaure låg sjön spegelblank nedanför oss. Även Virihaure såg ut att vara helt blank.

Torkan gjorde också att myggen var så gott som helt borta, jag fick säkert inte mer än 5-6 myggbett på hela turen.

Torkan lockade också fram höstfärgerna i den högre belägna björkskogen vid Pietsaure.

Lite overkligt faktiskt.

J
[Ändrat av joru 2002-08-27 kl 18:50]

kavier

Jo den höll sig bra. Låg den bara i skuggan och så var det lite kyligare på nätterna. ned mot 10 C.
Men lite orolig var man ju

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips