Santiago de Compostela

Hej!

Jag är en ung kille som har fått upp ögonen för vandringsleden från St Jean Pied de Port till Santiago. Nu sitter jag och planerar för fullt med allt från packning till ekonomi och jag har fastnat på vandringsstavar.

Det jag kan se är att det kostar 1000kr att ta med detta med Ryanair

eller

600kr med SAS som också har alternativet att lägga ner stavarna i ett skid-fodral som gör att det bara kostar 300kr men då kommer problemet med att man står väl där nere med en två meter lång väska till ingen nytta...
En annan tanke var att införskaffa stavar när jag väl är där nere men jag är inte helt säker på att det finns att inhandla.

Har ni några tips när det gäller vandringsstavar?


Tack på förhand! :)
Krille
 
Tänker du på en två meter lång herdestav i trä, med krok i änden nu? Annars är ju teleskopiska stavar rätt populära nuförtiden.
 
Inte som handbagage dock...

Som jag förstått det är det svårigheter med de flesta flygbolag när det gäller stavar i handbagage. De ses som potentiella vapen och ska skickas i incheckat bagage. Tror det kom ett internationellt regelverk som egentligen tillåter stavarna i handbagaget men att det samtidigt ges möjlighet till flygbolagen att tillämpa striktare regler. Så teleskopiskt eller inte, det kan bli problem.

Har själv funderingar på hur jag ska kunna tillgodose min önska att använda mina lätta, dyra och bra expedstavar på nästa vandring som innefattar flygtranport eftersom jag ska försöka undkomma incheckning av bagage genom lätt liten rygga.

Mvh Curt
 
http://www.caminodesantiago.me/board/el-camino-frances/topic13533.html

Specialized shops in Saint Jean Pied de Port

Postby tchiki on 07 Apr 2012, 19:48
All the equipments for pilgrims are available in Saint Jean Pied de Port in the two shops "Boutique du Pelerin" and "Direction Compostelle !"
http://directioncompostelle.com
directioncompostelle@orange.fr
Salomon shoes, Columbia clothes, Wilsa and Deuter backpacks, Altus hiking accesories, Gelert light sleeping bags, wood and telescopics sticks, etc....
Pierre is pilgrim and walked all the main routes of Spain and France since 12 years.
 
Naturligtvis skall du tälja dig en riktig vandringsstav på plats, men kniv får du naturligtvis inte heller ta i handbagaget.
 
Skippa stavar Jag har gått leden tre gånger hela två,halva en gång .Saknar du stavarna köp då i Pamplona efter några dagar..Eller innan start i St.J.P.d.P.

/Matserik fjällvandrare som trots allt föredrar att gå med En stav i fjällen
 
El Camino De Santingo

Hej kära medlemar.

Har gått en leden sommaren 2011 och kan dela med mig att det ej behöver Stavar om gick rätt med med ryggsäcken samt rak rygg osv. Men i efter ca 12 dagar så fick ett par teleskop stavar som var köpta på Decathlon i spanien. Det jätte skönt ibland när man gick uppåt på berg osv då jag hade runt plus och iminus 20 kilo i packning. Men det räcker faktiskt med en vanlig Trä stav och vilket ges ut gratis längs vägen. Fick min i Sant Jean de Port faktiskt.
Så jag rekommendera att ni går i några dagar till ni kommer till Pamplona så kan ni köpa all utrustning som fattas på butiken Decathlon.

Det betydligt billigare att köpa därifrån alla sin utrustning faktiskt. Så för den person som inte har så mycket pengar så rekommendera jag låna det ni kan lånar från sverige och så köper ni resten där nere. Några exempel på priser är typ. Bra Vandring skor för ca 25 Euro eller ullstrumpor med liner för runt 10 Euro. Sovsäck köp dom inte i sverige utan köp dom i spanien har utmärkta sommar sovsäckar med mycket låg vikt för 19 euro.När jag kollade på en sådan i sverige låg det över det dubbla för samma vikt och kvalité.

Om der någon som behöver hjälp eller tips om vad som helst angående El Camino så skriv ett meddelande till mig så hjälper jag gärna till.

Mvh Walle
 
Buen Camino!

Hola!

Ang stavar skulle jag också säga skippa dem. Men alla är olika. Vissa tycker om att vandra med stavar och andra (som jag) tycker om att ha händerna fria utan att behöva "släpa" något i dem. Stavar kan bespara knäna om det är backigt, men det kan även "knästöd" göra. Hur är terrängen där du ska gå?

Jag gick Via De La Plata från Sevilla förra året och det var först halvvägs terrängen blev lite backigare. Du vill spara så mkt vikt som möjligt, jag lovar! Införskaffa stavar ifall det uppstår ett behov av det väl på plats.

Mitt bästa råd är packa lätt!!! Ha en ryggsäck som är lätt från grunden. Jag skickade hem grejjer 3 ggr. Till slut klarade jag mig på 7kg. Med vatten blev det 10 kg, tänk på att även vatten väger, 1 kg/liter. Camel bag (vätskesystem) skaffade jag i en sportbutik i en av städerna jag passerade (billigare än i Sverige och samma kvalitet). Fantastisk uppfinning!

Men det viktigaste av allt... VÄL INGÅDDA skor. Gå in dem med packning på rygg, då du rör dig helt annorlunda. Minst en storlek större än din vanliga skostorlek. Vet ej hur mkt du går per dag, men om du som jag skall gå mellan 6 och 9 timmar så sväller fötterna rejält och extrautrymmet i skorna blir ovärderligt.

Jag svarar gärna på fler frågor!

Buen Camino!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.