samma flaskgänga till alla bensinkök?

Hej!
Har alla bensinbrännnare från de stora köktilllverkarna samma gänga i flaska? Funkar t ex en MSR bränsleflaska till ett optimus-kök?

/Patrik

Standardgänga?

tango; sa:
Hej!
Har alla bensinbrännnare från de stora köktilllverkarna samma gänga i flaska? Funkar t ex en MSR bränsleflaska till ett optimus-kök?

/Patrik

Har för mig att flaskorna har en standard gänga så att det går att använda olika flaskor/brännare. Fast det finns problem i bland. Förra sommaren så försökte jag gänga på pumpen till mitt Optimus Nova på en annan Optimus flaska en den som följde med, men det gick inte. Gängen höll inte tätt när jag pumpade upp lite tryck i flaskan. Och då menar jag lite tryck, fem-sex pumpningar sen började det sippra ut bränsle.
Troligtvis bara flaskan som var lite defekt, antar att om jag skulle reklamera den så skulle jag få en ny, men som extra bränsle flaska funkar den. Då jag är lat av naturen så orkade jag inte bry mig så mycket mer... :)

/Jesper

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Inte bara gängan...

Hmm, jo jag tror oxå att gängorna är någorlunda lika (om inte annat så gör en alupump "egna" gängor även om det ej är att rekommendera) men det som även kan orsaka problem är O-ringstätningen mot flaskan. Tex funkar inte (de för övrigt ganska kassa) SIGG-flaskorna till MSR-pumpen.

Mig veteligen är MSR-flarrorna de bästa på marknaden eftersom de är pressade ur ett enda stycka aluminium och inte svetsade som tex Primus.

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips