Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår

Det fanns tidigare en salva som hette Hydropel (slutade säljas 2012) som effektiv stoppade mycket vatten från att mjuka upp fötterna under längre vandring med blöta fötter. Den funkade som anti friktions-salva mot skavsår.

Den hade 30% dimetikon/dimethicone som är en form av silikon-olja av någon slag som effektiv skyddade mot vatten när den smordes in på fötterna.

Vet någon om vi har någon vaselin-liknande fotkräm som effektivt kan förhindra vatten att tränga in i huden?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har köpt den men inte testat ännu. Googla så hittar du omdömen. Finns ett par inlägg på Utsidan också.

Jag är lite tveksam till att den innehåller antibiotika både mot bakterier och svamp.

Thure

om man vill hålla sig lite mer naturlig kan en ju prova en bivaxbaserad hand och fot kräm. Den jag tänker på säljs på Davaz.se det är en liten webshop som säljer egenproducerade hud och hårprodukter. (allt fungerar fantastiskt bra, när man ställt om hud och hår)

Deras Hand&fot-kräm är jättebra. vi har fått bort eksem med den. Bivaxet skyddar mot det mesta. Jag har inte provat mot just väta, men tror det skulle funka om man tvättar händerna med vatten när man smörjt med den så liggar vattnet liksom ovanpå.

Deras hårda tvål mm är också bra att ha med på fjället då man inte släpper ut så mycket kemikalier i den känsliga fjällmiljön.

lycka till

/Marianne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips