Saltoluokta - Kvikkjokk i september?

Hej,

Fick en ledig vecka från och med den 14 september och jag hade planerat att vandra Saltoluokta - Kvikkjokk i början av augusti men det blev inte av och tänkte därför kolla om det är möjligt att vandra den nu istället? Känner lite oro över en vinterknäpp. Min sovsäck har en komforttemperatur på -6 för herrar och undrar om det är "dugligt" eller krävs det en varmare säck? Har ingen tidigare erfarenhet av att vandra i september, som senast har jag vandrat i slutet av augusti.

Här har ni min utrustning. https://lighterpack.com/r/2dj0ef
 
Senast ändrad:

avslutat 73229

Avslutat
Hej,

Fick en ledig vecka från och med den 14 september och jag hade planerat att vandra Saltoluokta - Kvikkjokk i början av augusti men det blev inte av och tänkte därför kolla om det är möjligt att vandra den nu istället? Känner lite oro över en vinterknäpp. Min sovsäck har en komforttemperatur på -6 för herrar och undrar om det är "dugligt" eller krävs det en varmare säck? Har ingen tidigare erfarenhet av att vandra i september, som senast har jag vandrat i slutet av augusti.

Här har ni min utrustning. https://lighterpack.com/r/2dj0ef

Sovsäcken funkar utmärkt. Än så länge verkar vintern vara en bit bort, lite kyliga nätter men rätt sköna dagar. En fin tid nu när höstfärgerna börjar visa sig på allvar och mörka nätter med chans till norrsken om det är klart.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Borde va fin tid å gå, och lugnt med sovsystemet. Nyfiken på ditt tält, har du hunnit prova det i olika förhållanden? Kommer 2p version som ser intressant uttrycker jag
 
Borde va fin tid å gå, och lugnt med sovsystemet. Nyfiken på ditt tält, har du hunnit prova det i olika förhållanden? Kommer 2p version som ser intressant uttrycker jag

Jag har inte hunnit prova det i olika förhållanden än. Hade planerat in en 8 dagars tur men blev bara 4 dagar och gick från Nikkaloukta till Vakkotavare. Under dessa fyra dagarna upplevde jag inget oväder. Ventilationen är utmärkt och hade faktiskt ingen kondens tre av dagarna. Det var endast den sista dagen då det regnade jag hade lite kondens men väldigt lite jämfört med andra Hilleberg tält jag använt. Upplevde det lite jobbigt att packa ihop tältet då jag är van att pressa ner mina tidigare tält. Då det här tältet har två pinnar för att hålla upp ventilationsöppningarna behövde jag vika det så att pinnarna inte pessade förstörde innertältet.

De inkluderade tältlinorna vid varje hörn (där man stoppar ner tältpinnarna) är lite korta enligt mig, hade önskat några cm till. Myggnätet tenderar att korva sig lite vilket är normalt för no-see-um nät men Hilleberg använder annat material som jag upplever har betydligt mindre tendens till det. Absiderna är väldigt rymliga och finns överflöd av plats om man fördelar sin utrustning på båda absiderna. I övrigt känns tältet gediget och som att det ska hålla för det mesta.

För priset och vikten är det ett utmärkt tält men skulle jag köpa ett 2p tält hade jag nog valt Hilleberg Anaris som släpps nu 2020. Väger 300g mer men upplever att Hilleberg lyckas med smådetaljer bättre och dessutom är andrahandsvärdet väldigt bra. Däremot är det silnylon och inte silpoly vilket är att föredra från min erfarenhet. Värt att nämna att jag är 185cm, 73kg och skulle nog säga att tältet är precis lagom för min längd/storlek men för någon som är längre/större än 190cm upplevs det nog trångt.

Ska nog skriva en ordentlig recension senare i höst. Bara fråga om du undrar över något mer.
 
Senast ändrad:
Jag har inte hunnit prova det i olika förhållanden än. Hade planerat in en 8 dagars tur men blev bara 4 dagar och gick från Nikkaloukta till Vakkotavare. Under dessa fyra dagarna upplevde jag inget oväder. Ventilationen är utmärkt och hade faktiskt ingen kondens tre av dagarna. Det var endast den sista dagen då det regnade jag hade lite kondens men väldigt lite jämfört med andra Hilleberg tält jag använt. Upplevde det lite jobbigt att packa ihop tältet då jag är van att pressa ner mina tidigare tält. Då det här tältet har två pinnar för att hålla upp ventilationsöppningarna behövde jag vika det så att pinnarna inte pessade förstörde innertältet.

De inkluderade tältlinorna vid varje hörn (där man stoppar ner tältpinnarna) är lite korta enligt mig, hade önskat några cm till. Myggnätet tenderar att korva sig lite vilket är normalt för no-see-um nät men Hilleberg använder annat material som jag upplever har betydligt mindre tendens till det. Absiderna är väldigt rymliga och finns överflöd av plats om man fördelar sin utrustning på båda absiderna. I övrigt känns tältet gediget och som att det ska hålla för det mesta.

För priset och vikten är det ett utmärkt tält men skulle jag köpa ett 2p tält hade jag nog valt Hilleberg Anaris som släpps nu 2020. Väger 300g mer men upplever att Hilleberg lyckas med smådetaljer bättre och dessutom är andrahandsvärdet väldigt bra. Däremot är det silnylon och inte silpoly vilket är att föredra från min erfarenhet. Värt att nämna att jag är 185cm, 73kg och skulle nog säga att tältet är precis lagom för min längd/storlek men för någon som är längre/större än 190cm upplevs det nog trångt.

Ska nog skriva en ordentlig recension senare i höst. Bara fråga om du undrar över något mer.
Tack för info!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.