Saltoloukta-Sulitjelma

Är det någon som har vandrat sträckan Saltoloukta-Sulitjelma? Funderar på den sträckan i september och undrar hur lång tid turen tog (min uppskattning är 10-12 dagar, rätt eller fel?), eventuella svårigheter med vad o.dyl. Vad jag mest undrar över är vaden i Kuopervagge. Jag vandrade genom Sarek förra året och har ett minne av att vattendragen däromkring föreföll ha potential för att ställa till besvärligheter vid passage.

Per Ö
[Ändrat av 1843 2003-06-02 kl 16:57]

Hei !
Jeg gikk strekningen/leden Abisko-Sulitjelma
(over bl.a.Ritsem og Staloluokta)for noen år siden og kan ikke huske noen problematiske elvekryssinger. Men mellom Sårjåsstugan (på svensk side) og Sorjushytta(på norsk side) ved Sorjusjavrre var det dog et vad som altså ikke skapte store problemer.
S.R. Oslo

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Suorva-Sulitelma

Hej!

Jag gick sträckan Suorva-Sulitelma via Akkavagge i slutet av juli för ett antal år sedan. Vad jag kommer ihåg var det inga problem med vad någonstans. Jag kommer inte ihåg exakt hur många dagar det tog, men det var nog knappt två veckor och då hann vi med ett par toppbestigningar. Vi fyllde på proviant i Staloluokta.

Mvh, Fredrik N

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips