Saker man inte förstår funktionen på

Jo förstår du, det är till för att fästa sugröret till vätskesystemet!
Kan förstå vätskesystem när man joggar med en liten säck, men det gör man kanske inte med en 75 liters oxo. Har man inte tid att pausa och ta fram en flaska ellet dricka ur bäcken?

Nu har jag visserligen inget vätskesystem till min vandringsrygga, men jag är en av de där människorna som blir förbaskat torra i halsen och helst går omkring och smådricker lite hela tiden, så jag kan helt klart se ett värde med detta :).

Nu har jag visserligen inget vätskesystem till min vandringsrygga, men jag är en av de där människorna som blir förbaskat torra i halsen och helst går omkring och smådricker lite hela tiden, så jag kan helt klart se ett värde med detta :).

Absolut. Jag dricker mycket mer när jag har vätskesytstem just för jag kan ta en klunk lite då och då utan att stanna, ta av ryggsäcken, fram med vattnet. Väldigt smidigt faktiskt.

Tyvärr dock betydligt jobbigar att fylla på än vanliga flaskor och oftast omöjligt att se hur mycket man har kvar utan att gräva upp hela packningen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en sak jag inte förstår funktionen på.

Den "lilla" tyglappen/fickan som spänns med remmar längst ner på framsidan av Arcteryx Altra. Vad är den "egentligen" tänkt för? Vad kan den användas till?

Det känns som den sista platsen jag vill fästa extraprylar på (den punkt som är så långt från kroppen man kan komma på säcken, som är djupast nedtill). Dessutom stämmer inte formen särskilt bra om man t ex skulle lägga ett liggunderlag av gammal variant där (fickan är lätt krökt, i djupled alltså).

Vad har jag missat?

Absolut. Jag dricker mycket mer när jag har vätskesytstem just för jag kan ta en klunk lite då och då utan att stanna, ta av ryggsäcken, fram med vattnet. Väldigt smidigt faktiskt.

Instämmer i detta, jag håller en mycket bättre vätskebalans när jag använder mitt vätskesystem.

Blid på fickan på Arcteryx Altra
Man skulle nog också kunna gömma diverse snoddar där när de inte används eller avbärarbältet om man vill stoppa undan det inför transport.

Jag har en fundering till, angående FR byxor. Har ett par gamla byxor med två benfickor. Den ena, vänstra, sitter lustigt på baksidan av benet. Först trodda jag att det var felsytt och att byxorna var köpte på något outlet, men så såg jag att FR hade ett par (retro-)knickers i vintras som också hade samma konstruktion. Den här fickan är ännu obekvämare att ha saker i när man går än tidigare diskuterade fickor på Vidda byxorna...

Det är nog inte heller meningen att man ska använda fickorna som rygga utan mer som tillfällig förvaring vid arbete i lägret. Blir bra slabbigt att ha en karta mot låret en hel dag.

Hade en gång en North Face jacka av den gamla rustika typen. Höll i tio år. Ganska långt upp på armarna var två öglor. Såg aldrig funktionen för dom. Skulle man fästa yttervantar där blir snörena så långa att de blir ett hinder.

Skulle ändå tro du är på rätt spår. Gummiband hade jag använt. Har den varianten för mina skalvantar, gissar på att din jacka är förbered för det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips