Saker man inte förstår funktionen på

Jag tycker det finns en hel del detaljer på friluftskläder och -prylar som man tänker att det borde finnas någon smart förklaring till, men som man inte förstår själv. Ett exempel som plågat mig länge är fickorna på FR Vidda och liknande. Den högra stora benfickan med bälg förstår jag, den passar utmärkte till karta och handskar etc. Det jag inte förstår är den lilla avlånga fickan nere på högra benet, vad ska man ha där? Jag är också fundersam över samltiga tre fickor på vänstra benet, jag har aldrig lyckts stoppa ner någonting där utan att det blir obekvämt när man börjar gå. Någon som kan förklara?
 
Lugn, vi är mist två ;)

Funktion och god god design är inte alltid samma sak. Sittande arbete kan tillåta vida mer i byxorna än vandring.

Det finns en gammal god regel som heter KISS Keep it simpel and stupid. För det enkla är oftast det sköna och inte av en slump, det saknar det onödiga.

Jag har gamla Grönlandsbyxor med två benfickor, men föredrar ändå billiga engelska jobbarbyxor i vanlig chinosmodell, med två normala benfickor.
Vintermodellen av grönlandsbyxorna som jag fick av en vänlig släkting har inte fått följa med så många gånger, för även jag vet heller inte vad alla fickor är till för.

Raka vanliga byxor luftar i min värld bättre. Blir det risigt kan jag ta på mig damasker.

Alla dessa fickor som ser ut som på en flygpilotoverall, vet inte jag vad man skall ha dem till. De detaljer som jag inte förstår mig på på ryggsäckar, jackor och byxor brukar jag sprätta loss. Hitintills har jag inte saknat någon.

Däremot har jag en extraficka på ryggsäcksremmen uppe till vänster, i höjd med bröstvårtan. Det är platsen för anteckningsboken, thermometern, pennan, den lilla kameran, kompassen mm.

Överdriven design är lika fel som för lite. Det går utmärkt att gå runt i kasslernätet, men det saknar fickor helt. Alla kanske inte uppskattar det. Ventilationen är fantastisk. Men vindskyddet är urkasst.

För många skämmer lika mycket. Lagom kräver eftertanke.

En av finesserna med enkla raka byxor är att efter en tvätt, har man reseplagg ocxså när man kanske inte vill se ut som den vandrare man är.
go tur
 
Det jag inte förstår är den lilla avlånga fickan nere på högra benet, vad ska man ha där? Jag är också fundersam över samltiga tre fickor på vänstra benet, jag har aldrig lyckts stoppa ner någonting där utan att det blir obekvämt när man börjar gå.

Fjällräven själva kallar den lilla fickan nere på höger ben för knivficka. En av de större fickorna på vänster lår kallar de kartficka, den avlånga med två öppningar på vänster lår kallas yxficka.

Men precis som du säger blir det snabbt obekvämt när dessa fickor används.
 
Värre är ju när man inte vet vad de kallar fickorna och därmed inte har en aning om vad de tänkt sig att man ska ha dem till.

Köpte nyligen ett par snickarbyxor och hittade flera stycken väldigt kryptiska fickor som jag fortfarande inte är säker på vad de är tänkta till.

Jag kan tänka mig att seriösare tillverkare tar fram fickor med ett speciellt syfte och dokumenterar detta, men de som sen plagierar dessa kläder har ingen koll på detta utan smackar dit några fickor baserat på vad de har för spillbitar över etc.
 
Skönt att det inte bara är jag. När man tänker efter så har jag nog aldrig sett någon använda alla dess fickor, inte ens i FR katalogen...
En annan sak som jag funderat över är ventilationen av tältet, ett Bergans Compact Light. Det är ett tunneltält och det lustiga är att ventilerna i båda ändar, förutom myggnät i både inner och yttertältet, går att stänga helt. Förstår inte vad det ska vara bra till, för när man har tältet uppsatt och är i det vill man ju ha maximal ventilation...? Har kikat lite på t.ex. Hilleberg och de verkar bara ha ett stort hål, utan myggnät, i yttertältet...?
 
Är det enorma mängder mygg så kan man få hundratals eller tom tusentals mellan inne och yttertält..

Det är som att sova mellan körfälten på en motorväg...jag lovar.
 
Är det enorma mängder mygg så kan man få hundratals eller tom tusentals mellan inne och yttertält..

Det är som att sova mellan körfälten på en motorväg...jag lovar.

När jag var ut nu i fredags med mitt AA Veloce, så tänkte jag vädra lite på morgonen. Smart...
Kom efter ett par minuter och kikade in, ena hörnet var svart av knott!!
Helt sjuka mängder knott just nu i skogen...
 
Har också tidigare frågat vad "yxfickan" skulle användas till innan jag hört namnet. Men ärligt, vem går runt med en yxa i fickan.

En annan sak,. jag har en Haglöfs oxo, På den lilla bröstremmen som håller ihop axelremmarna sitter en liten flärp med en tryckknapp på. Kan för mitt liv inte förstå vad den är till för.
 
Är det enorma mängder mygg så kan man få hundratals eller tom tusentals mellan inne och yttertält..

Det är som att sova mellan körfälten på en motorväg...jag lovar.

Det skulle förklara myggnätet, men det som jag är mest fundersam över är den andra flärpen utöver myggnätet, som gör att man kan stänga ventliationen helt.
 
Man behöver inte alltid full ventilation.
Vintertid , stilje och tältduken ligger inte helt dragen efter marken.
Man kliver upp och kör med köket och +25 direkt fast det är -35 ute.
Tältet medger alternativ för proffsanvändare - man kan reglera ventilationen
till en lämplig nivå.

Dock skall båda ventilationerna vara öppna helt vintertid om duken ligger helt tät nedtil och man kör kök och tältet är fullbelagt enligt spec
 
Det skulle förklara myggnätet, men det som jag är mest fundersam över är den andra flärpen utöver myggnätet, som gör att man kan stänga ventliationen helt.

I hårt väder stänger du garanterat alla luckor. Väven stoppar inte ventilationen men dämpar blåsten i tältet ;). På vintern extra viktigt eftersom drevsnö går genom myggnätet i vind och blöter ner allt på insidan.

//J
 
Har också tidigare frågat vad "yxfickan" skulle användas till innan jag hört namnet. Men ärligt, vem går runt med en yxa i fickan.

En annan sak,. jag har en Haglöfs oxo, På den lilla bröstremmen som håller ihop axelremmarna sitter en liten flärp med en tryckknapp på. Kan för mitt liv inte förstå vad den är till för.

Jo förstår du, det är till för att fästa sugröret till vätskesystemet!
Kan förstå vätskesystem när man joggar med en liten säck, men det gör man kanske inte med en 75 liters oxo. Har man inte tid att pausa och ta fram en flaska ellet dricka ur bäcken?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Mathew Vart kan man köpa Värmetröja 90? Kläder 13
d-b Rena skidkläder man kan silvertape:a? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
realout Vattentätt kvalitetstyg, kan man köpa det? Kläder 4
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Var får man tag i ylleskjortor ? Kläder 19
Var kan man köpa Barbour oljerockar billigt Kläder 5
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.