Såg på multiverktyg

Jag håller på att göra i ordning skridskoutrustningen, men jag hittar inte min kniv (Eka) så jag började leta i några kataloger efter en ny kniv.

Hittade en sådan här Victorinox på Teknikmagasinet.
540013.jpg

för 329 SEK.

Duger sågen till att såga med, eller är det bara en skrivbordsprodukt ?.

Jag tar för givet att en Victorinox är bättre än en liknande för 69 SEK från Clas Ohlson och en för 39 till 79 SEK från Jula.

Per Brune

Brune; sa:
Jag håller på att göra i ordning skridskoutrustningen, men jag hittar inte min kniv (Eka) så jag började leta i några kataloger efter en ny kniv.

Hittade en sådan här Victorinox på Teknikmagasinet.
540013.jpg

för 329 SEK.

Duger sågen till att såga med, eller är det bara en skrivbordsprodukt ?.

Jag tar för givet att en Victorinox är bättre än en liknande för 69 SEK från Clas Ohlson och en för 39 till 79 SEK från Jula.

Per Brune

Det beror ju klart på vad man ska såga. Den korta längden på sågen gör det besvärligt att såga grövre grenar. Det är däremot bra bett i sågen, i mitt tycke. Att kapa mindre grenar går snabbt och effektivt. Om du tycker längden på sågbladet är tillräcklig tror jag alltså att du kommer bli nöjd.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det jag har (hade) min Eka kniv till, var i fall att jag skulle behöva skära av frusna skosnören, förbandstejp etc. Tanken med att köpa en kniv med en såg, är att kunna såga av någon enstanka pinne för att göra en grillpinne sommartid.

PS
Kom på att kniven kanske ligger bland köksutensilierna till kajaken.

Per

Jag har en sådan från Victorinox (Rucksack tror jag modellen heter) sedan ett par år. Den fungerar som sagt bra på mindre grenar (1-3cm i dimameter). Sågen är vass och bra.

En polare till mig hade en Victorinox med lite fler funktioner/blad än den du visar på bild, men med samma såg. För att vara så liten var det en enastående bra såg; den fungerade på det mesta med diameter till max ungefär sågbladets längd. Naturligtvis får man då såga sig "runt" grenen/trädet, men alla som vet hur drygt det är att karva av ett grövre träd med en kniv (spec en fällkniv!) förstår varför sågen sitter där. Man får dock vara lite försiktig: det korta sågbladet gör att man lätt tar i för att det ska gå fort, och detta i kombination med att man ofta håller nära bladet när man sågar kan leda till fula handsågningar. Men med lite vett så går det hur bra som helst!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips