sätta kant på skorna

Har haft en skridskoåkande holländare som övernattat hemma. Han visade mig sina kängor där han satt fast gummibitar som kant både fram och bak på sina vandrarkängor för att få dem att fungera med Almgrens snabb-bindning.

Han hade tagit med kängor och skridskor till en gammal skomakare. Skomakaren hade använt "enminutslim" för att sätta fast gummibitarna. "Enminutslimmet", enligt holländaren, har en kemisk effekt och smälter ihop gummit med sulan och man får ett mycket stark fäste.

Holländaren har åkt med sina kängor i tre år och man kan fortfarande knappt se vad som är orginalsula och de pålimmade gummibitarna.

Med "enminutslim" tror jag han menar lim typ "Loctite Attack" där man bara håller ihop delar och limmet härdar på några sekunder.

Det fungerar bra så, hade i ett tidigare fasthäls-liv sådana klossar på mina skor, använde då liquisole. Säkrade upp hela paketet med ett par korta skriv som kärna. Lison kör fortfarande en sådan kloss fram.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Stegjärnsfästen

Om man köper nya dojor så kan man skaffa ett par med stegjärnsfästen. Åkte ofta med såna tidigare. De flesta har kant både fram och bak, en del nya bara bak.

274g.gif

Brukar fungera bra.

Jag har praktiserat denna lösning ad modum Lison och det har barit bra både framtill och baktill.

Belastningen är överlägset störst på klacken speciellt om man kör fast i t ex en spricka så därför bör klacken vara solid.

Man kan också förstärka ytterligare genom att limma på en tunn läderremsa i vecket mellan klossen och skoskaftet/klacken där snabbindningen åstadkommer en brottanvisning. Minskar man nötningen där så håller det betydligt längre.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips