Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Sänka styret

Jag har en cykel med A-Head styrlager där det rör som sitter i framgaffelns förlängning igenom styrlagerröret i ramen är för långt för min smak. Jag tänker alltså göra mig av med en massa förhöjningsbrickor/rördelar /shims och kapa det här röret så att styrstammen sitter på normal plats omedelbart ovanför styrlagret.

Som en del av er vet så hålls en sån här styrlagerkonstruktion ihop av en bult som drar upp det inre röret i framgaffelns förlängning genom en speciell dubbel diskformad bricka med vassa víngar som är fastkilad inuti det inre röret.

Brickan / låsningen heter på engelska "Star Fangled Nut". Bulten sitter i en bricka som rider ovanpå styrstammens klampa runt det inre röret.

Se Park Tools site för bilder http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=67

Så till frågan.

Jag inbillar mig att det borde gå att banka ned den "Star Fangled Nut" som redan sitter i det inre röret så långt att jag sedan kan såga av röret på lagom höjd och sedan montera på styrstammen och justera lagerspelet med bulten i centrum.

Park Tools anger att "Star Fangled Nut" måste bytas ut. Korrekt? Men då måste jag ha korrekt dimension och kanske också specialverktyget från Park Tools?

På cykelnetto hittar jag PRO Gap Cap 1" 40 kr

Och motsvarande PRO Gap Cap 11/8" 40 kr

Var mäter man dimensionen inner eller ytter och vilket rör?

Thure
 
om du har en mtb-liknande eller någorlunda ny cykel så lär det vara 1 1/8", det är ju vanligast idag, för äldre cyklar kan det vara 1" en starnut kan man tex banka ner med en bit från en piasava-kvast eller motsvarande som hjälper till med styrningen och som motverkar att den hamnar på tvären. den måste neråt, och den kan möjligen återanvändas men eftermom den kostar typ 40 spänn är det inte mycket att spara. kapa gaffelrör å bli kvitt en star-nut är ett snabbt å billigt jobb på en cykelverkstad, en sån sak jag glatt betalat en liten peng för , för att slippa jäklas .
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Banka ner fungerade för mig.

Jag har en ganska ny RockShox-gaffel, så jag gissar att den är 1 1/8". Det gick lätt att banka ner muttern lagom mycket.
 
Jag inbillar mig att det borde gå att banka ned den "Star Fangled Nut" som redan sitter i det inre röret så långt att jag sedan kan såga av röret på lagom höjd och sedan montera på styrstammen och justera lagerspelet med bulten i centrum.

Precis så har jag gjort flera gånger. Jag skruvar i en ca 1 dm lång gängstång i stjärnskruven och bankar med hammare. Med gängstången är det enklare att få det rakt än om man använder skruven som man justerar lagerspänningen med. För att kapa röret använder jag en rörkap så att det blir rakt och fint.

Innan du bankar och sågar kan du ju prova att placera distanserna ovanför styrstammen så att du är säker på att du verkligen vill ha styret där du tror ...

/Klas
 
Innan du bankar och sågar kan du ju prova att placera distanserna ovanför styrstammen så att du är säker på att du verkligen vill ha styret där du tror ...

/Klas

Det är så jag gjorde och det är ett bra tips. Om man inte gör så utan bara klämmer fast styrstången för att trycka ihop styrlagret är det stor risk att styrlagret glappar.

Thure
 
Om kapningen inte blir rak.

För att kapa röret använder jag en rörkap så att det blir rakt och fint.
/Klas

Jag kapade med bågfil. Det blev inte exakt rakt, men nästan. Det gör inte så mycket eftersom styrstammen (eller en distansring som man lägger ovanpå styrstammen) i alla fall ska sticka upp en aning ovanför röret.

För att banka ner muttern använde jag en dorn som jag vände bak och fram, dvs handtaget mot muttern och så bankade jag med hammaren i den smala änden. Fast det är nog smartare att ta sig tid att gå till järnaffären och skaffa en bit gängad stång...
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips