Sälenfjällen - dricksvatten på fjället

Hej,

Ska upp några dagar för att vandra i sälenfjällen, utgår från Hemfjällstangen. Hört att det i te finns så mkt bäckar etc för dricksvatten uppe på kalfjället. Någon som vet om det stämmer?

Tack på förhand!

Vid fjällvandring ett normalår brukar jag bära med mig en halvliters pet-flaska med vatten, som jag dricker och fyller på allt efter som. Utan att ha någon lokalkännedom i Sälenfjällen tycker jag att du just i år ska ha med dig allt vatten du kan behöva under en dag, såvida du inte vet säkert att du passerar ett lite större vattendrag med bra vatten (rinnande vatten utan någon föroreningskälla uppströms). Pet-flaskor är utmärkt för ändamålet, lätta och billiga!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej,

Ska upp några dagar för att vandra i sälenfjällen, utgår från Hemfjällstangen. Hört att det i te finns så mkt bäckar etc för dricksvatten uppe på kalfjället. Någon som vet om det stämmer?

Tack på förhand!

Har varit väldigt varmt o torrt i år. Myrarna är knastertorra och många bäckar torrlagda. finns dock en hel del kvar, med bra vatten i. Men det är inte så många ställen på kalfjället i år, utan du måste ner i dalarna, Men ta med lite mer än du tänkt dig, för säkerhets skull.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips