Säkra absid för hund

Behöver brainstorma lite för att få till en lösning så att vi kan ha hundarna i absiden, utan att de kan rymma.

Några saker jag har funderat över:

1. Sy / limma fast ett nät (typ myggnät) på insidan mha av någon kardborrebandslösning. Nätet ska gå att fästa i backen, typ med tältpinnar eller nåt. Denna lösning kräver ju en hel del arbete för att få på plats.

2. Få in någon slags bur...

3. Gräva vallar över tältduken...

4.

Alla förslag är bra!

Behöver brainstorma lite för att få till en lösning så att vi kan ha hundarna i absiden, utan att de kan rymma.

Några saker jag har funderat över:

1. Sy / limma fast ett nät (typ myggnät) på insidan mha av någon kardborrebandslösning. Nätet ska gå att fästa i backen, typ med tältpinnar eller nåt. Denna lösning kräver ju en hel del arbete för att få på plats.

2. Få in någon slags bur...

3. Gräva vallar över tältduken...

4.

Alla förslag är bra!

1. allt sånt går att slita/tugga bort.
2. funkar ju, men kanske lite tungt att bära med sig ;)
3. hundar kan som bekant gräva.
4.?

Mitt tips om du nu nödvändigtvis ska ha hundarna i absiden: jordskruv med extremt kort koppel.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Alla förslag är bra!

1. Jordskruv

2. Lydnad

3. Vad är det för ras, det finns tygburar som vänstervarvarna använder.

4. Vâr jycke sover inne i tältet.

Jo hundarna i tältet har vi oxå haft, grejen är att sist vaknade vi med fästingar krypandes på kroppen. Och mitt i natten, och i en sovsäck så var detta ingen höjdare.

Raserna är: Schäfer och Labrador.

Schäfern går ingenstans, men labben är lite lurigare.

Jordskruv kan funka, är lite sådär till att låta dem sova kopplade, men o andra sidan har de ju inte mycket till plats att springa omkring på.

Tack för alla svar!

Jo hundarna i tältet har vi oxå haft, grejen är att sist vaknade vi med fästingar krypandes på kroppen. Och mitt i natten, och i en sovsäck så var detta ingen höjdare.

Jordskruv kan funka, är lite sådär till att låta dem sova kopplade, men o andra sidan har de ju inte mycket till plats att springa omkring på.

Tack för alla svar!

För att slippa problemet m fästingar kan du ha m en kam/liten karda som du snabbt kammar igenom hundarna m innan de får krypa in i tältet.

& de har väl fästinghalsband el Frontline??

Att låta de sova kopplade om de é ovana vid det é ingen höjdare, särskilt inte 2 st i en trång absid..

Hundhandduk é oxå att rekommendera, dock inte pga fästingar :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips