Säkerhetstänk vinter

Jag tror inte att du hittar den på nätet (krånglig att frakta) men de har den i butikerna (iaf här i Norrköping). Men ring och kolla först för att vara säker.
Hälsar
//Peppe
 
Kanske ytterligare en sak man kan fundera på:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=25874

"Jag har en lina fastsydd i vindsäcken. Vid skidåkning har jag vindsäcken i en påse som är fastspänd högstupp/utanpå topplocket på ryggsäcken. Från säcken löper en kort bit av linan ut och dess ände är fastsatt i ryggsäcken med en karbinhake. När jag tar ut vindsäcken får endera karbinhaken sittakvar i ryggsäcken eller så tar jag loss den och låserfast linan runt midjan med hjälp av karbinhaken."

På detta sätt med en lina kan jag även förfara med tältet om nödvändigt.

Mvh/Rickard
 
I anteckningarna från min vinterledarutbildning står det mycket vist. "Bästa säkerhetsdetaljen är att vara i en grupp av minst tre." Tror inte det behöver några vidare kommentarer.
go tur
 
Kanske ytterligare en sak man kan fundera på:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=25874

"Jag har en lina fastsydd i vindsäcken. Vid skidåkning har jag vindsäcken i en påse som är fastspänd högstupp/utanpå topplocket på ryggsäcken. Från säcken löper en kort bit av linan ut och dess ände är fastsatt i ryggsäcken med en karbinhake. När jag tar ut vindsäcken får endera karbinhaken sittakvar i ryggsäcken eller så tar jag loss den och låserfast linan runt midjan med hjälp av karbinhaken."

På detta sätt med en lina kan jag även förfara med tältet om nödvändigt.

Mvh/Rickard

Jag kommer använda tält bara, och använda den som vindsäck om det skulle uppstå en sådan situation.
Och tältet kommer jag alltid ha fäst med en karbinhake i pulkan, tills det är uppslaget. För att förhindra att det skulle blåsa iväg.
 
I anteckningarna från min vinterledarutbildning står det mycket vist. "Bästa säkerhetsdetaljen är att vara i en grupp av minst tre." Tror inte det behöver några vidare kommentarer.
go tur

Ja det säkerhetstippset blir svårt att uppfylla. Förs var det otänkbart för mig att göra den här resan själv, men sedan har det byggts upp en enorm vilja att just utföra resan på egen hand. Det är verkligen en utmaning för mig. Jag kommer att göra det men med mycket fysisk träning och också prova/träna hemmavid. Och följa leden.
 
Möjligheten att torka kläder och annan utrustning i stugor är en stor fördel vid vinterturer. Har du TS tältat på vintern tidigare? Om inte så se till att sticka iväg på minst någon 2 nätters tur innan du kommer upp till fjällen. Värdefullt att skaffa lite erfarenhet av hur du vill rangordna och sortera rutinerna tidsmässigt.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.