100 timmar utan medhavd mat

Jag är ute efter lite input för kommande planer första semesterveckan, nämligen 100 timmar utan medhavd mat. Omständigheter kring resan kommer dock göra att jag bara sover 3 nätter utomhus, och eftersom detta är första gången jag prövar över längre tid kommer jag bara förflytta mig totalt 25 kilometer ganska jämnt utsprida mellan övernattningarna.

Min funderingar som jag har nu rör dock främst vilken utrustning som känns "ok" att ta med. Jag menar att med tält, tändare, gasolkök och fiskespö blir det kanske inte så mycket utmaning. Jag vill ha utrustning där jag måste kämpa lite utan att det blir livshotande.

Saker som står på "skall med" listan just nu:
Normala "svamppromenad"-kläder (ej skalplagg)
Kniv
Tändstål
Poncho
Kompass
Medkit (tabletter, plåster, förband)
Titanmugg, 7.5 dl
Överlevnadsask (som en tändsticksask, bl.a. 4 tändstickor, fiskekrokar och lina)
Expeditionsmobil (hemligt nummer, Telia-abonnemang)

"Kanske"-listan:
Underställ
Förstärkningströja
Drybag
Bivybag (mest som skydd mot myggen)
Sommarsäck (+13, eftersom man fryser mer vid energibrist)
Såg
Tändstickor
Ryggsäck (15 liters)
Kamera
Vattenflaska

"troligen inte men kanske"-listan :) :
Spork
Myggmedel
Dynamoficklampa
Snuskburk att koka vatten i
Extra kniv
Överlevnadsbok
Ryggsäck vattentät (25 liters)
Videokamera

Vad tycker ni. Vad känns ok att ha med för att det skall bli en utmanande träning och vad känns inte ok. Vad har jag glömt som borde med? Ifall ni undrar över andra parametrar så kommer det ske på västkusten vecka 26.
 
Jag skulle endast köra på "skall med listan", dock modifiera den ngt.

Stryk titanmugg och ta en halvliters pet istället.
Stryk poncho och ta en sopsäck istället, ganska mångsidig.
Skulle utöka med en scarves mot mygg, ett kokkärl och ett litet tunt liggunderlag.

Kamera o videokamera såklart om du vill dokumentera.

Lycka till
 
Jag har lite svårt för ÖL...

Varför inte bestämma sig att du ska ut och leva på vad skogen ger.= packa det du vill för att du ska ha det så bra som möjligt fast utan mat.

Om du ska ut och överleva-bestäm scenario. bensin stopp i ödemarken, flygplans krasch. strandsatt på en ö med trasig båt. Om du hamnar i en överlevnads situation så hamnar du oftast inte naken mitt ute skogen.
listor är bra
Jag tycker dina listor är bra. Men gör som peter säger ta med extra vatten.
 
Av svält blir man dum. Utan kamrat kan man göra riktigt dumt.....för sig själv.
För en ÖLö behöver du aldrig mer än du står i men du bör ha tänkt igenom vad du brukar till hur och liknande. Det viktigaste på din lista som saknas är en engagerad och delande kamrat.....
Men varför skall du dj--las med dig själv?
 
Bestäm dig för ett troligt scenario och anpassa utrustningen efter vad som är troligt att du skulle ha med dig, skippa allt annat!
Kamraten som det talas om är en fråga om hur ditt troliga scenario ser ut, en kamrat är det bästa du kan ha med dig men är det alltid man har sällskap?

(en nödlåda med telefon osv är givetvis ok att ta med sig med den igår ju inte i övningen isf utan är nått du tar till först om du bestämmer dig för att avbryta)
 
Tanken med kamraten är väl att det främst skall vara en observatör som håller koll på att det inte går illa?
 
syftet är oklart, gäller det en uthållighetsövning för att utforska gränser eller handlar det om att testa metoder för att klara sig med minimal utrustning.. svaret på frågan blir olika beroende på förutsättningarna.
 
Jag har alltid brist på ledig tid i längre perioder så det blir att testa lite av varje. Både att klara sig utan mat, att jaga mat själv i skogen och att färdas så lätt som möjligt.

Titanmuggen kommer med eftersom det går att koka vatten i den, men även att bära vatten kortare sträckor då den har lock. Men att ta med en extra petflaska kanske är lika bra. Är ju lätt att tänka sig att man hittat den utmed vägen. Rätt ofta jag hittar det själv faktiskt när jag är ute och vandrar.

Lutar mot förstärkningsströja i drybag, bivybag, petflaska och ryggsäck och skippa resten förutom det på "skall med"-listan och eventuellt videokameran.

Jag har eventuellt en färdkamrat med mig som dock antagligen kommer köra under liknande förutsättningar. Men två personer tänker alltid bättre tillsammans. Jag kan också tänka mig fler färdkamrater då sjöarna vi passerar är rätt stora och hyfsat fulla med fisk. Kommer utgå från Göteborg onsdagen den 30 juni och vara borta tre nätter samt avsluta med middag på sommarstället lördag eftermiddag.
 
utrustning som jag anänder vid överlevnadsutbildning under 3 tillämpnings dygn för nybörjare

Kläder de går i
1 st tjock tröja
1 st långkarlsång
1 st undertröja
1 st regnställ
1 st kniv
1 st kompass
1 st ölburk tom
1 st fiskkrok
1 st fisklinalina
20 cm ståltråd
1 st synål
2m sytråd
nödgodis
1 st elastisk binda
1 st steril gasbinda


temperaturer under nätterna har varierat mellan +2 till +17
vid väldigt regnit väder så har det delats ut små plasbitar för förstärkning av skydd
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.