snöre utan trassel

Ponera att jag vill få med mig 5m fallskärmslina ut i skogen, kraven är att det skall vara både praktiskt och snyggt.. Jag vill inte ha en bunt lina som trasslar sig i fickan eller så.. Har ni några schöna trix eller lindningstekniker som är både praktiska och snygga. Jag har sett en del schöna lindningar på knivslidor..
 
Pilla ner linan i en PET-flaska. Då vet du var den finns, den hakar inte i någon ting etc. Pröva att göra ett hål i skruvkorken för linan så du slipper öppna och stänga hela tiden.
 
Fläta ett bälte, kvinnsen vet hur man gör.
Eller gör som Frazze, stoppa't i kepsen (sombreron).

Eller linda det i små ringar, använd sista metern till att linda runt ringarna så att det blir en knul.
Nackdelen är ju att du då behöver en ficka.

Kan man få på 5m på en knivslida?, och då pratar jag såna knivar som duojag gillar. Men det är klart, det vore ju att fördärva kniven.

/BAX
 
mmm.. Jag hade tänkt att få ner det till en "stropp" som man kan hänga i bältet.. Man gör "stroppar" av prusiksnöre som e lätt att få upp men det funkar dåligt med öängder över 1,5m..

Naturligtvis så tänker jag inte surra min fina kniv.. :)

Förklara din "knul" lite närmre så eru hygglo?!
 
Hmmm...

typiskt att jobbets digital kamera är ute på vift...får stå ut med bilder från mobiltelefonens digitalkamera.

Jag gör ett slags slinga där jag viker repet/snöret på mitten (beroende på hur långt det är så kan det vikas flera gånger) sen gör jag en massa öglor, enligt följande (ber om ursäkt för den kassa kvallan på bilderna):

bild(2).jpg

Först en vanlig ögla.

bild(3).jpg

Sen så gör man en ögla i ögglan i ögglan...osv tills repet snöret tar slut.

Fördelen med denna slinga är att man bara behöver dra i "snörstumparna" så "vecklar" den upp sig. Skulle inte förvåna mig om klättrarna har nåt namn på denna iom att det var via en sådan jag lärde mig det...

/Anders B

Fast det verkar som om du redan visste detta av att dömma av inlägget ovan detta ? ;)
[Ändrat av brook 2004-03-12 kl 10:52]
 
Re: Hmmm...

brook; sa:
Fördelen med denna slinga är att man bara behöver dra i "snörstumparna" så "veckalr den upp sig. Skulle inte förvåna mig om klättranrna har nåt namn på denna iom att det var via en sådan jag lärde mig det...

/Anders B

Morrn, Anders!

grymt pedagogiskt!! De e precis så man gör med prusiksnöre(klättring).. Eftersom det handlar om 5m fallskärmslina så står man med 1,5m stropp efter den här övningen.. Det blir svårt att få ordning på alla linorna när man viker mer än 2ggr..

:)
 
Men...

om man viker det fler gånger då innan man börjar "virka"?

(Alternativet är väl att linda det som ett bälte eller nåt liknade en mitella?)

/Anders B

(och jag kan inte läsa...förstår att det kanske blir lite knasigt om man viker en massa gånger...what can I say, I'm a blond ;))
[Ändrat av brook 2004-03-12 kl 10:55]
 
-Patric-; sa:
Förklara din "knul" lite närmre så eru hygglo?!

Jag tyckte nog att Brooks lösning var gentil, ett par varv frame-and-tobaco i byxhällorna så är det klart. Alltså, inte linda runt midjan utan vänd vid knappen.

Min "knul", öööh...har du aldrig sett en tvättlina ligga i hyllan på ica? Är väl en 20m i storlek som en mindre påläggskorv.
En hängsnara har väl samma konstruktion, fast bara med en ögla (ring)(?)

/BAX
 
BAX; sa:
Min "knul", öööh...har du aldrig sett en tvättlina ligga i hyllan på ica? Är väl en 20m i storlek som en mindre påläggskorv.


/BAX

Jag fattade inte vad du menade.. Jag e en enkel bonnpäjk, det e inte alltid så lätt att hänga med i svängarna. ;)
 
...och så ska du ha en annan bonnpojk att förklara..jag hoppas du driver med mig..

Linda linan runt handen, lämna en lämlig längd olindad. Kräng linan av handen så står du där med en "tjock ring". Tryck ihop ringen, linda den återstående biten runt runt..du måste ha gjort detta hundra ggr.

/BAX
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.