7 dygn utan mat

Hej. Jag planerar att under Januari månad 2011 resa iväg till ett varmt land och vandra o campa i 7 dygn utan mat. Jag kommer bara dricka vatten, vatten med C-Vitaminbrustablett, the och kaffe.
Varför? Jag vill se hur det påverkar min kropp, prestationsförmåga, vilka känslor och upplevelser svälten kommer orsaka. Jag förstår att jag kommer svettas mycket och undrar om man skall skaffa salt i någon form? Salttabletter, finns det att köpa? Eller klarar man sig en vecka utan att tillföra kroppen salt? Jag tänker mig vandring i lugnt tempo, kanske 2 mil om dagen eller så. Till kvällen camping under bar himmel. Minimalt med utrustning.
Kommer skriva om turen (om det blir av), på: http://gustavroos.wordpress.com/

Undrar också om någon på forumet har provat en vecka utan mat?

/Gustav
 
Har bara provat några dagar, men här kommer mina tips.

En vecka är ganska länge. Har du provat kortare perioder tidigare? annars skulle jag definitivt rekommendera det.

Salt kan vara bra att tillföra. Om du inte har så leta rätt på en kopia av försvarets överlevnadhandbok. (Finns att ladda ner lite här och var) Mycket bra infromation och redogörelser för två längre överlevnadsövningar.

Tänk på att man blir ganska matt och det är lätt att göra något dumt när man inte har ätit på ett tag. Se till att det finns någon utväg och någon att kontakta om det går galet.

Annars lycka till!
 
Har prövat längre. Man blir dummare och dummare så ha kontrollperson med dig som äter och håller kontrollen.
En del får fel i systemet och blir sjuka på riktigt. Givetvis vet ego inte om du är en dylik.
Det finns många goda skäl att inte göra det ensam eller långt från ordning och reda.
go tur
 
Jag har provat ganska många dagar men kan säga så här; OM det finns mat tillgängligt efter 3-4 dagar så kommer du hitta någon för dig då logiskt anledning att äta ;)

Om du skall lyckas i en vecka se till att du är långt borta från allt ätbart.

Om du skall vara riktigt varmt kan det vara så att du behöver tillsätta elektrolyter. Kan vara svårt att hitta det i en form som inte också inkluderar socker dock.
 
Tack för svar. Det här verkar spännande. Skall bli kul att se hur kroppen o psyket reagerar. Och om jag hittar på en logisk anledning till att börja äta efter 3-4 dagar. Det blir säkert så, men jag skall göra mitt bästa för att bita ihop. Tyvärr måste jag resa själv men kommer inte vara så långt från civilisationen om jag skulle balla ur. Nu skall jag ta reda på vad ni menar med elektrolyter och vad dom nu gör för nytta.

/Gustav
 
Både te och kaffe är vätskedrivande och inte så smart att dricka i en sån där situation.

Sen brukar det väl inte rekommenderas att göra nåt sånt där utan nån form av övervakning. En av sakerna som kan hända vid svält är att du blir helt apatisk och inte vill/orkar göra nåt (d.v.s. du slutar kanske dricka vatten).
 
har varit på många svält turer över 7 dagar sommar som vinter med lite ansträngning och mycke, vi gjorde en vinter tur då vi bara drack tallbarsdryck i 8 dygn och åkte skidor mellan 6 till 12 timmar per dag i ospårad skog, vi hade inga problenm med andsträngningen sista natten käckte vi till och med ett av följe befälen på skidor.
men jag skulle inte göra en svält tur i utan medföljande övervakare, för när det skiter sig så kan det gå väldigt fort. vad det gäller psyket så upplever jag inga störe skilnade på att göra 4 dagar eller 10 dagar, efter 3 dagar så mår jag bra och kroppen förstår vad man håller på med. där imot så på vintern så små fryser jag konstant efter 5 dagar svårt att få upp värmen.

elektrolytblandning som vi använder när folk har gått ner sig och/eller har vätskebrist är en halv till 1 tsk salt och 1 tändsticksask socker (2 msk) i en liter vatten.

har varit med om att folk har fått elektrolyt rubbningar på 20 timmars ansträngning med bara vatten som intag och det är inte kul när folk börjar att krampa. dett lägge är livshotande och då krävs det läkarvård omgående

jag ser inte kaffe och tea som vätskedrivande det är för små mängder för att coffein ska driva vätska och innom sjukvården så sätts dryckern upp som vätska + när folk dricker det.
 
Av de här som vikit ihop sig eller stannade, hade ingen av dem självinsikt i läget. Säger inte att du är likadan men det är möjligt. Avråder att öva ensam.
 
Jag kommer göra övningen själv men det kommer inte vara så himla långt till folk. Har svårt att tro att det plötsligt kan bli livshotande, det är ju ett varmt land så jag kan omöjligt frysa ihjäl och jag kommer dricka mycket vätska. Vad är det egentligen som kan bli så farligt? Kramper var det nån som sa?
Jag kan glatt erkänna att jag inte har någon erfarenhet av något sådant här men jag tycker inte en vecka låter så värst farligt, jobbigt förstås, men knappast farligt. Har jag fel? Märker jag att jag börjar må riktigt dåligt är det ju bara att avbryta försöket.
Har ett ganska rejält fettlager så det finns ju lite att ta på. Bra tips med elektrolytblandningen.
Även om kaffe är urindrivande och prestationsnedsättande så är jag hopplöst beroende av en kopp kaffe på morgonen.

/Gustav
 
kaffe och tea är INTE så urindrivande så det har någon effekt, tar du bort kaffet så kommer du säker må mycke sämre

hur man reagerar på svält är olika från persson till persson och det är inte säker att man får samma syntom som man hade förra gången, vissa märker inte av övergången från normal levende till svält, en del mår så jävla dåligt så de är säkra på att de kommer att dö, men det går över. 1 på 7 brukar spy men illamåendet brukar gå över efter spyan, efter 3 dagar så har i stort sätt alla gått över den besvärliga perioden och man mår rätt bra. för de som mår dåligt så har en del ingen förmåga att göra någonting. Det kan ta uppmot ett dygn inna de börjar att få tillbaka förmågan att ta hand om sig själva. och har man dåligt väder då så kan det gå illa.
känner man sig själv så är det lätt att häva den dåliga trenden med lite reserv mat, men har man inte koll på hur man fungerar vid svält så så är risken stor att man börjar koma.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.