Mat?

Hej

Kan någon säga vad man kan äta i naturen?
Då menar jag sånt som växer i naturen.
Inte bara det som går att äta på våren och bär el. frukt.
Utan rötter växter och dyligt. helst ska det vara lätt och känna igen och utan att behövas kokas, men allt är av intresse.
Har ni kankse några andra överlevnads tips, små smarta råd?



Mvh Kristian
 
Det mesta! Smakar det gott så kan man säkert överleva på det! Är du osäker kan du göra ett 3-dagars test:
Dag 1
Lukta på det (bär, rot eller vad det nu kan vara), gnid en känslig del på huden (armvecket, insidan på låret). Luktar det illa, irritation på huden? Käka det inte. Annars gå till dag 2.
Dag 2
Smaka på det! Händer det ingenting inom ett dygn kan du kanske börja äta det lite smått den tredje dagen.

Annars är väl det bästa att läsa sig till vad som är ätbart! Till exempel överlevnadsböckerna ovan!

Må väl ute i naturen!
 
hmmm

Det finns inga genvägar till att lära sig ätliga växter. Ätlighetstest av olika slag är nog inget att rekommendera då det finns mycket giftiga växter som varken smakar eller luktar illa.
 
Svar på tal

Jag är tacksam för svaren. Det finns en skitbra bok
överlevnedshandboken av John Wiseman, där finns det växter och sånt, men jag undrar mer om det är någon som provat olika saker i naturen?
Böcker i all ära men erfarenhet är nog det bästa.
En genväg är att lära sig fån andra, och prova allt nytt personligen tar tid och kan göra en sjuk. Jag vill inte förstöra semestern i skogen.

Någon som provat och hittat nått gott el. nyttigt???
 
Re: Svar på tal

Personligen har jag ett väldigt begränsat intresse av växter och har därför inriktat mig på att känna igen ett fåtal ätliga.

Rötterna till kaveldun och vass går att hitta året runt, är lätta att känna igen och smakar... inte helt äckligt. Hos kaveldunet är det företrädesvis den inre märgen i rotstyckena som man äter. Hos vassen äts innandömet i roten.

Tistlarnas rötter går att äta och är lätta att hitta ;). Även maskrosrötter går att äta, men dessa har jag aldrig smakat.

Harsyra (syrlig klöverliknande växt) ger inte mycket energi, men används med fördel för smaksättning. Bladen äts.

Stensöta, "små ormbunkar" är gott. Roten äts.

Allt ovan kan ätas färskt eller kokas.

Om det är en skarp situation kan man dryga ut kosten med myror och myrägg. Kittlar dödsskönt i kistan. I övrigt ska man undvika kryp av olika slag.

Ett tips för den lite större överlevnadsasken är en påse blandkrydda att smaksätta med om man kokar sakerna.

Te på barr (gran, tall, en) ger inte mycket energi, men om man dricker det hela dagarna så blir det åtminstonde lite. En del tycker t.o.m. att det är gott.

Tjaa, jag vet inte om det var till någon hjälp. Det bästa sättet att "lära sig" är nog att ta med sig boken ut i skogen några dygn. Ska man överleva under lång tid, flera månader, krävs betydligt mer insikt för att man inte ska svälta ihjäl eller få bristsjukdomar.

mvh/Niklas
 
Är man själv kan man prova sådant som står i olika böcker förutsatt att man är 100% säker på att det är rätt växt man plockat. John Wiseman´s bok är bra på sitt sätt men gäller det ätliga växter finns det mycket bättre böcker som är mer anpassade för vårt klimat. Armens Överlevnadshandbok har ett bra kapitel om växter och som redan nämts finns även Stefans bok som är betydligt mer omfattande. Det tar tid att lära sig hur man än gör frågan är bara hur intresserad man är. Det finns nämligen hur mycket som helst. Men man kommer ju långt om man kan, och har provat, en 10-20 av de vanligaste växterna. Man måste ju öva rent praktiskt för att få en viss erfarenhet. Det finns ju även kurser man kan gå. Det var kanske inte direkt svar på din fråga men....

Mvh
mattias
 
Vilda växter

Det krävs kunskap, sunt förnuft, grävkäpp, kniv, eld, kokkärl och tid!
Eftersom vi har minst fyra årstider ser växterna mycket olika ut, vid olika årstider.
Satsa på att lära dig ett 25 tal arter i din hemmaterräng, vid alla årstider. Det bör ta minst ett år. Sommar två utökar du det med 25 arter till.
Du behöver rätt stora mängder så att du kommer att gräva upp rätt mycket mark, med andra ord måste du skaffa dig markägarens tillstånd och undvik reservat...
Själv så rekommenderar jag Stefan Kjällmans utmärkta bok, men även hans vetenskapligare arbeten är väl läsvärda.
Du kan inte lära dig detta ämne i fotöljen, utan endast med jord under naglarna. Utan sunt förnuft kan du lätt ge dig själv en massa onyttiga ämnen då många av växterna växer i diken och tar upp var där transporteras, det brukar anrikas i rötterna. Redan tidigare här på tråden har tveksamheter berörts som föda........
Om du skall bli mätt nog för att fungera hyfsat kommer insamling av flera liter och rensning lätt att ta 4-5 timmar per dygn.
Flera näringsrika sorter kräver att du vistas i knähögt vatten i flera timmar.
Sv överlevnadssällskapet håller då och då växtkurser. Överlevnadscentrum i Karlsborg håller även de kurser efter önskemål...
Försvarsmakten, Frivilligförsvaret, Friluftsfrämjandet mfl anordnar oxså lokala kurser.
Det kan vara bra att läsa något, gå en kurs och starta därifrån. Skall du kunna överleva under tid måste du lägga upp lager, d v s torka föda inför framtiden. Detta är mycket lättare att lära sig hemma än i skogen till att börja med.
För att överleva längre tid i vårt klimat krävs komplettering med animaliskt fett och protein, d v s fiske och jakt. Men då Sverige är litet och vägrikt behöver du nog inte tillämpa de här kunskaperna speciellt länge.
Erfarenheter och kunskaper har ju den fördelen att de väger föga i ryggsäcken, men kan vara bra att ha även om de inte behöver tillämpas.

Go överlevnad

Johan K
 
Tack

Jag ska naturligtvis prova växterna i naturen och inte bara lära mig teoretiskt. Ska ta och kolla armens och Stefens böcker. Mycket går att lära sig och det är bara att supa in kunskapen från alla möjliga håll, och sen prova den.
Tack ialla fall.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.