Säkerhetstänk vinter

Jag vet inte vad du har för skidbindningar, men vi har haft två kabelbrott (inga skidbrott) under våra vinterturer, så vi tar med reservkabel. Och alltid slangklämmor eftersom de kan användas till att laga allt möjligt.
 
Jag har också råkat ut för bindningshaveri. Hela bindningen lossnade från skidan och gick inte att laga med silvertejp. Som tur var var det bara 2 km kvar och skoterspår som bar att gå på, annars hade det varit jobbigt. Nu är skidorna lagade med superlim, hoppas det håller. Så något att kunna fixa bindningar är ett tips som jag skriver under på.
 
Oj då. Jag har gamla rottefella bindningar (tre piggar). Och extraskidan jag funderar på att ta med är det kabelbindning på. Och då känns det som jag garderar mig mitt både trasig skida, bindning, samt om "hålen" på pjäxan skulle gå sönder så fungerar kabelbindningen endå.
 
Lite tvåkomponents epoxy lim (10 minuters) kan vara praktiskt om du råkar ut för att skruvarna lossnar från skidan etc. Jag lyckades själv limma ihop mina gamla pjäxor efter ett fall söder om Alesjaurestugorna för många år sedan så hjälpligt att jag kunde fortsätta färden försiktigt (yttersulan lossnade, dvs "läpp" ända till under framfoten på den tiden jag hade kabelbindningar) .
Även en liten kort bits skruvmejsel med bl a PZ3 bits som ofta används för att skruva fast bindningarna på skidorna är praktisk att ha med (kolla vad du har för skruvar på din utrustning).
Kan inte heller notera att du har listat någon lampa, men i varje fall en lampa i tältet är bra att ha plus en pannlampa.

Extraskidan hade jag skippat, däremot inte vindsäcken.
 
Hm, det blir lite svårt att skilja på vad som är lämplig utrustning för vinterfjäll respektive säkerhetsutrustning.

Jag fokuserar på det senare. Om du ska åka själv så skulle jag rekommendera något slags nödsändare, spot eller satellittelefon. Går att hyra/låna.

Tänk igenom din förstahjälpenutrustning utifrån möjliga skador. Du ska ju klara dig själv fram till hjälp.

Silvertejp är en bra säkerhetsdetalj.

Mvh /Joel
 
Lätt och också rätt..

Hej och ursäkta den usla ord"vitsen" i rubriken...

Det här med säkerhet på fjället är en lite lurig sak. Å enda sidan finns det som synes i detta forum en massa bra att ha prylar som folk gärna har med sig, men å andra sidan är ju en blytung pulka lite av en risk i sig själv. Framför allt om man inte är van skidåkare och inte åkt med pulka tidigare. Oavsett vilken färdväg du tänkt dig kommer du att passera ett gäng rejäla utförsbackar på sträckan Abisko - Nikkaloukta och i April är det inte ovanligt med rejäl, inte sällan isig, skare. Så varje kg du kan spara i pulkan kommer vara uppskattad och på sitt sätt göra turen säkrare.

Om jag läser genom listan med trevliga tips finns ett par saker som jag aldrig haft med mig på snart 25 år med vinterturer i tält.

Extra skida ser jag liten nytta med. Om du är osäker på kvalitén på dina skidor och bindningar köp nytt eller bättre begagnat på blocket. Att däremot ha med sig epoxylim så man i nödfall kan limma fast en strulig bindning är helt klart ett slugt drag.

Vindsäck är enligt mig minst lika onödigt. Har övernattat i en sådan bara för att testa och maken till obekvämt elände får man leta efter. Du har ju med dig ett tält, som jag förutsätter är av god kvalité och gjort för vintertältning?!? Om den stora snöstormen blåser in är det tältet du ska slå upp, inte vindsäcken. Dessutom har du med dig en spade som det går att gräva både snömur och snöka med.

Som bivakutrustning rekommenderar jag 100% dun om det nu ryms i budgeten. Om man jämför dunskor, dunbyxor och dunjacka med en lika varm "skoter"-kombo finns det garanterat en hel del vikt att spara. Det mest kompletta sortimentet (och mycket hög kvalité) har roberts (http://roberts.pl/)

Sen hade jag övervägt att köpa ett litet bensinkök. Dels är två kök en säkerhetsdetalj i sig (T-röd på vintern suger friskt!) och sen är bensinkök mycket trevliga då funktionen inte påverkas av temperaturen. Nu ska ju vintergasen vara klart bättre, men då gasflaskan börjar bli tom och temperaturen kryper ner under -20 misstänker jag att effekten kommer bli ganska låg.

Sist men inte minst. Det framgår inte vad du har för liggunderlag, men de flesta har ju idag någon form av uppblåsbart liggunderlag. En klar säkerhetsförbättring om så är fallet är att komplettera med ett vanligt liggunderlag (+ givetvis lagningsutrustning) om det skulle gå hål på det uppblåsbara. Om man vill lyxa till det kan man exempelvis köpa expeds Doublemat (http://www.outnorth.se/exped/doublemat-evazote) som även funkar som extra golv i tältet om det viks ut.

/ Stefan
 
Det finns extraspets till skidor vilket har fått följa med på mina senast turer, mest för att barnen har åkt med vanliga motionsskidor.

I övrigt är det ju så att du alltid kommer att befinna dig rimligt nära stugor på din rutt, så jag skulle inte fundera på SPOT och liknande, utan vara beredd att gräva en grop och krypa in i tält/vindsäck (bara du klarar att få upp det även under de jävligaste förhållanden), och gosa med dunjacka och thermos under några timmar. Vätska och energi ska alltid finnas.

Skidglasögon och rejäla skalvantar är bra.

I övrigt håller jag med undvall. En massa extra säkerhetsprylar ger inte nödvändingtvis extra säkerhet, det viktiga är erfarenhet och kunskap och det skaffar man sig genom att vara ute, mycket, så man får uppleva hur olika förhållandena kan vara i Lapplandsflällen. Och då är ju den tänkta turen en mycket bra början.
 
Den Extra dagen

Hej igen,

Mycket bra tips av nilssa, ett par tokvarma skalhandskap är mycket trevliga att ha med på turen!

Men jag kom på ett litet tips till, som inte väger någonting (förutom extra mat förstås...). Se till att du har gott om "luft" i din planering. Beroende på rutt tar Abisko - Nikkaloutkta ungefär en 6-7 dagar, lägga gärna till minst två vilo/snöstormsdagar i planeringen och tveka inte att använda dom. Fler har gissningsvis råkat illa ut av att de "måste" ge sig ut i uselt väder än av någon annan anledning uppe i fjällen. Börjar det blåsa mer och mer och sikten bara blir sämre, se till att hitta en plats i så mycket lä som möjligt och slå upp tältet. Ta en lång trevlig lunch/fika och se hur vädret utvecklar sig :)

/ Stefan
 
Tvåkomponents epoxy lim har jag tänkt ta med + pannlampa med extra lithiumbatterier, då jag hört att det fungerar bäst på vintern.

Jag är fortfarande inne på att ha en extra skida med mig, och kan då hoppa över borrbits.

Silvertapen lindar jag runt vattenflaskan så tapen går att få loss fast det är väldigt kallt, bara fylla på med lite varmvatten.

Bivakkängerna jag skall ha med mig är ett par Lundhags skalkängor med damasker, med dubbla ullsulor(om det får plats) och raggsockor vid behov. De passar i extra skidan som har kabelbindning, om oturen skulle vara framme och någon skidpjäxa skulle paja.
 
Hej och ursäkta den usla ord"vitsen" i rubriken...

Det här med säkerhet på fjället är en lite lurig sak. Å enda sidan finns det som synes i detta forum en massa bra att ha prylar som folk gärna har med sig, men å andra sidan är ju en blytung pulka lite av en risk i sig själv. Framför allt om man inte är van skidåkare och inte åkt med pulka tidigare. Oavsett vilken färdväg du tänkt dig kommer du att passera ett gäng rejäla utförsbackar på sträckan Abisko - Nikkaloukta och i April är det inte ovanligt med rejäl, inte sällan isig, skare. Så varje kg du kan spara i pulkan kommer vara uppskattad och på sitt sätt göra turen säkrare.

Om jag läser genom listan med trevliga tips finns ett par saker som jag aldrig haft med mig på snart 25 år med vinterturer i tält.

Extra skida ser jag liten nytta med. Om du är osäker på kvalitén på dina skidor och bindningar köp nytt eller bättre begagnat på blocket. Att däremot ha med sig epoxylim så man i nödfall kan limma fast en strulig bindning är helt klart ett slugt drag.

Vindsäck är enligt mig minst lika onödigt. Har övernattat i en sådan bara för att testa och maken till obekvämt elände får man leta efter. Du har ju med dig ett tält, som jag förutsätter är av god kvalité och gjort för vintertältning?!? Om den stora snöstormen blåser in är det tältet du ska slå upp, inte vindsäcken. Dessutom har du med dig en spade som det går att gräva både snömur och snöka med.

Som bivakutrustning rekommenderar jag 100% dun om det nu ryms i budgeten. Om man jämför dunskor, dunbyxor och dunjacka med en lika varm "skoter"-kombo finns det garanterat en hel del vikt att spara. Det mest kompletta sortimentet (och mycket hög kvalité) har roberts (http://roberts.pl/)

Sen hade jag övervägt att köpa ett litet bensinkök. Dels är två kök en säkerhetsdetalj i sig (T-röd på vintern suger friskt!) och sen är bensinkök mycket trevliga då funktionen inte påverkas av temperaturen. Nu ska ju vintergasen vara klart bättre, men då gasflaskan börjar bli tom och temperaturen kryper ner under -20 misstänker jag att effekten kommer bli ganska låg.

Sist men inte minst. Det framgår inte vad du har för liggunderlag, men de flesta har ju idag någon form av uppblåsbart liggunderlag. En klar säkerhetsförbättring om så är fallet är att komplettera med ett vanligt liggunderlag (+ givetvis lagningsutrustning) om det skulle gå hål på det uppblåsbara. Om man vill lyxa till det kan man exempelvis köpa expeds Doublemat (http://www.outnorth.se/exped/doublemat-evazote) som även funkar som extra golv i tältet om det viks ut.

/ Stefan

Jag kommer nog tänka om angående extraskida. Jag tar istället med mig en extra bindning, lite skruvar, borrbits, och epoxylim, det väger ju väldigt mycket mindre, men en extra stav får nog följa med iallafall.

Vindsäck kommer jag nog skippa. Jag har ju tält och en bra spade med mig.

Jag hoppas på att vintergasen kommer att vara väldigt bra. Och kommer nog köra på det, men ha med t-röd i nödläge. Och så tänker jag prova på att vätske-mata köket hemma, och se hur det fungerar.
Tanken är att inte laga mat på dagen då jag skidar, utan då redan på morgonen förberett två termosar med varmvatten. Den ena använder jag till frystorkad mat, den andra för att späda smälta snö till driksvatten (som jag släpper i en buljongtärning i) Jag har också tänkt ha med en flaska med matolja för att få i lite mer fett i maträtterna.

Bivakutrustningen komer att bestå av vanliga täckbyxor och en tjock dunjacka, en skön jättevarm eskimåmössa i Ull, skorna har jag tänkt använda Lundhags skalkängor (med damasker som täcker hela skorna och går upp en bit på benen) med dubbla ullsulor och raggsockor vid behov. Jag kommer att ha med mig både Ull-underställ till det första lageret samt fleece underställ som åker på som andra lager vid behov.

Liggunderlagen kommer att vara två stycken 14 mm tjocka cellplast "Sleeping Mat Extreme Grey"
Sovsäcken är en väldigt varm tjock tung ren dunsovsäck som kommer provas i kyla hemma. Jag funderar också på att ta med mig ett lätt fleecefodral som jag kan stoppa med kläder och ha som kudde.

Och om det skulle gå åt skogen så kommer närmaste stuga ligga inom en mils avstånd längs en markerad led.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.