Sacci tråden

Har lusläst trådarna om ramryggsäckar och alla olika modeler och versioner Haglöfs olika ramsäckar och blev inspirerad att samla information om Sacci ryggsäckar
Vilka modeler har ni?
Vilka har ni haft?
Har ni kataloger/reklamblad/ information om olika modeler?

Dessa ryggsäckar har jag i min ägo:
1. FJS 110 (senare model med mer modernt format midjebälte men såklart med läderbälte istället för nylon rem och plast sticklås)
2.Jägare 90
3.Ramryggsäck av model som jag inte vet vad den heter, den har en svart stålram och påminner om LK100 fast mindre volym. Den har liknande upphängning som en Haglöfs Skarja med stålkrokar som hängs i ramen.
4. Ramsäck som jag inte vet vad model heter, den saknar original ram och kom med en av försvarets lk70 ramar, har sett den tidigare och den hade ganska udda ram. Denna model har blivit tydligt modifierad av tidigare ägare för att kunna användas på lk70 ramen
5.Lk 70 tillverkad av Sacci 1994
6.Uppdragssäcken (har den i grön, har haft den i m90)
7.Har en bärsäck, model liknande försvarsmaktens bärsäck 2000 fast större, som jag inte heller vet vad modellen heter

Har givetvis harvat runt med stridssäck 2000 och LK100
Fun fact: har sett en rad olika stridssäckar 2000 gjorda av olika tillverkade och olika årtal men de flesta gjorde efter 2005 är rena skräpet med samma kvalitet som en röten reklam ryggsäck tillverkad i kina vilket såklart de flesta av dem är. Stridssäckarna som tillverkades av Sacci i vietnam runt 2000 är dock bane mig odödliga. Det värsta jag sett är säckar tillverkad 2014, hålbanden rivs sönder konstant och vattentätningen inuti säckarna klibbar fast på allt likt typ vad man kan förvänta sig av en misshandlad gammal begagnad ryggsäck från typ 80-talet.
 
Vad är det jag har hittat?


Sacci Prototyp 01.jpg Sacci Prototyp 02.jpg
Sacci Prototyp 03.jpg Sacci Prototyp 04.jpg


Ser ut som en Haglöfs Skarja, fast med Sacci-märke.

Märket är definitivt ditsytt vid tillverkningen och med rätt tråd.


Så vad är det egentligen som jag hittat, tror ni? :oops:

En prototyp, testkörning eller något annat?


Jag är medveten om Saccis och Haglöfs gemensamma historia och nuvarande relation
till varandra.
 
Ser ut som en Haglöfs Skarja, fast med Sacci-märke.

Märket är definitivt ditsytt vid tillverkningen och med rätt tråd.


Så vad är det egentligen som jag hittat, tror ni? :oops:

En prototyp, testkörning eller något annat?


Jag är medveten om Saccis och Haglöfs gemensamma historia och nuvarande relation
till varandra.

Kan som du säger vara en tidig produktion. Skulle inte förvåna mig om detta var något sacci producerade tidigt i syfte att få en fot in på den civila marknaden.

Min personliga uppfattning är att det var en period under 90-talet som Saccis tog över vissa produktion som Haglöfs hade innan, främst de militära uppdragen. Men t.ex. så är ju uppdragsäck jägare en ”vidare utveckling” av Haglöfs packsäck med bärremmar kommer lägga upp bilder på detta.


Jag bygger denna uppfattning också på två ryggsäcks modeller sacci har tillverkat.

Ryggsäck 1 är uppdragsäck jägare som hittills vad jag har kommit över producerades av Haglöfs i Sverige fram till 1988.
1989 tog FRAB över produktionen av uppdragsäck jägare och produktionen hade flyttat till Israel
(FRAB har också tillverkat stridssele 304k)
När sacci sedan tog över modellen vet jag ej

MEN!!!
Ryggsäck nr 2: Lk70
Producerades av Haglöfs fram till slutet av 80 talet
Efter det tog FRAB (Israel) över, jag har sett produktion stämplar på Lk 70/lk35 sjv bärmesar med åren 1989 och 1991
Vad jag sedan har sett är att 1994 producerades lk70 av Sacci i Israel.
Kommer lägga upp bilder på alla stämplar jag hänvisar till. När jag hunnit rota fram dem.

Frågan jag ställer mig, kan det vara så att FRAB var ett tidigt embryo till vad som skulle bli Sacci?
 
Fjs-säcken har jag fortfarande som slitvarg ibland.

Deras LK100 gav inte mersmak, tyngre än konkurrenten från Norröna och med två distinkta smala stålrör som alltid skar in i lårmuskeln när säcken placerades på låret vid på- eller avlyft. Reconpacken var i jämförelse både lättare och bekvämare.

Sacci Backpack 4120 var en bra ide men förändrades till det sämre; hålbanden längst ut på ryggsidan fick vara kvar medan de som satt längs ryggplattan togs bort. Med detta blev det omöjligt att fästa utrustning på säckens sidor. Kvaliteten var också sådär med sömmar som sprack.

Deras uppdragssäck är bäst med lätt polstring och en liten ficka under locket. Min börjar närma sig 25-årsstrecket och håller än. Perfekt resesällskap också.

//J
 
Visa bilaga 34523

Så vad är det egentligen som jag hittat, tror ni? :oops:

En prototyp, testkörning eller något annat?


Jo, det är en Skaja tillvarkad av Sacci tidigt i deras historia.
Sacci tillverkade några hundra av de här och det är en till
100 % svensktillverkad produkt.

Vid något tillfälle under produktion breddades även ramen något.

Det ska bli spännande att mäta ramen och jämföra mot en vanlig
Skarja.


:)
 
Jag har tre för mig okända SACCI-säckar.
Ramsäck som ser ut som en liten LK100, ramen är 36x66cm och ryggsäcken väger 3,3 kg, SACCI-märke på locket.
Packsäck med enkla axelremmar, snölås och utanpåficka på locket med SACCI-märke.
Uppdragssäck med snölås, ficka på insidan av locket med hållare för namnskylt. SACCI-märke på snörlåset.
Det är ingen kronmärkning i någon av ryggsäckarna men alla är i M90 mönster.
Är det någon som vet något om dessa ryggsäckar?
Med vänlig hälsning, Klas
 

Bilagor

  • tempImageyvFhi2.png
    tempImageyvFhi2.png
    23.2 MB · Visningar: 119
  • tempImageBXpcxj.png
    tempImageBXpcxj.png
    23 MB · Visningar: 131
  • tempImageaYVlzu.png
    tempImageaYVlzu.png
    23.9 MB · Visningar: 134
Jag har tre för mig okända SACCI-säckar.
Ramsäck som ser ut som en liten LK100, ramen är 36x66cm och ryggsäcken väger 3,3 kg, SACCI-märke på locket.
Packsäck med enkla axelremmar, snölås och utanpåficka på locket med SACCI-märke.
Uppdragssäck med snölås, ficka på insidan av locket med hållare för namnskylt. SACCI-märke på snörlåset.
Det är ingen kronmärkning i någon av ryggsäckarna men alla är i M90 mönster.
Är det någon som vet något om dessa ryggsäckar?
Med vänlig hälsning, Klas

Ramsäcken känner jag igen, fanns i grönt också vad jag minns. Namnet kommer jag inte ihåg men den är ungefär en ramversion av Jägare 90. Sacci gjorde också en del provserier i M/90, exvis LK100. Säcken på marken är Saccis uppdragssäck. Försvaret köpte den gröna men den fanns i M/90 också.

Går bet på den tredje :).

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.