Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ryggsäck?
- Trådstartare joan019
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det beror ju på vad du vill ha med dig!
Är du nöjd med frystorkad mat eller? Hur mycket ombyte etc vill du ha med? Men för tio dagar skuller iaf jag tro att du måste ha uppåt 80-90 liter. Själv använder jag hellre en något för stor säck, som jag kan fylla på extra i, än en som jag måste hårdbanta packningen för att få i den. Varför inte prova vad du vill ha med, och se hur mycket plats det tar upp? Testa med plastpåsar som du vet ungefärligen hur många liter dom rymmer. Det borde ge en finger visning.
Lycka till!
Är du nöjd med frystorkad mat eller? Hur mycket ombyte etc vill du ha med? Men för tio dagar skuller iaf jag tro att du måste ha uppåt 80-90 liter. Själv använder jag hellre en något för stor säck, som jag kan fylla på extra i, än en som jag måste hårdbanta packningen för att få i den. Varför inte prova vad du vill ha med, och se hur mycket plats det tar upp? Testa med plastpåsar som du vet ungefärligen hur många liter dom rymmer. Det borde ge en finger visning.
Lycka till!
Desto större ryggsäck desto mer får plats och ryggsäcken blir då tyngre.
En mindre ryggsäck får det plats mindre men den blir då också lättare.
Det bästa är att anpassa rygsäcken efter vart man ska och hur mycket bekvämligheter man vill ha med sig.
En mindre ryggsäck får det plats mindre men den blir då också lättare.
Det bästa är att anpassa rygsäcken efter vart man ska och hur mycket bekvämligheter man vill ha med sig.
Sen beror det på hur man vill packa. Personligen vill jag få ned tält, sovsäck och kamera i säcken och inte ha någonting hängandes utanpå.
På så sätt får man teoretiskt samma vikt (bortsett från ryggsäckens vikt) och slipper ha hängande, skrammlande saker utanpå ryggsäcken. Men det är mest en personlig smak. Min vandrarkompis vill gärna ha allt sådant utanpå ryggsäcken och nöljer sig med en 65L säck.
Så då fick jag köpa en 90L säck för att tillgodose mina behov. Nackdelen är väl att mer grejer än nödvändigt åker i bara för att man har stor rygga.
// EmSt
På så sätt får man teoretiskt samma vikt (bortsett från ryggsäckens vikt) och slipper ha hängande, skrammlande saker utanpå ryggsäcken. Men det är mest en personlig smak. Min vandrarkompis vill gärna ha allt sådant utanpå ryggsäcken och nöljer sig med en 65L säck.
Så då fick jag köpa en 90L säck för att tillgodose mina behov. Nackdelen är väl att mer grejer än nödvändigt åker i bara för att man har stor rygga.
// EmSt
avslutad210712
Gäst
Beror som så många påpekat på hur mycket du vill ha med dig och om du vill ha allt i säcken eller en del utanför.
Har själv en 100 liters nyinköpt som jag skall prova på en 10 dagars tur i sommar. Räknar med att tillsammans med min sambos 65 liters så skall vi bära allt i säckarna (utom liggunderlagen) inklusive hundmaten som tar större plats än man tror.
Har själv en 100 liters nyinköpt som jag skall prova på en 10 dagars tur i sommar. Räknar med att tillsammans med min sambos 65 liters så skall vi bära allt i säckarna (utom liggunderlagen) inklusive hundmaten som tar större plats än man tror.
avslutad210712
Gäst
pal2; sa:Har en Haglöfs Alaska på 90 l. Det brukar bli plats över. Har tält och liggunderlag utanpå. Har inte förstått charmen med att stuva ner ett blött tält inuti ryggsäcken.
Trevlig tur
Peter
Regnar aldrig när jag går i fjällen
Om det mot förmodan skulle göra det så stoppar jag in tältet i en sopsäck i den nedre avskiljda delen av ryggsäcken där den torkar lika bra (läs dåligt) som i en packpåse utanpå ryggan.
Med en säck som t.ex Berghaus Vulcan får du 80+20 liter med sidofickor. Det ger möjligheten till flexibilitet både vad gäller tid ute och önskad utrustning. 80 liter räcker normalt för 10 dygn med tält. Om du vill vandra längre tid än så framöver, eller ut på vintern, är det bra att kunna bara koppla på sidofickorna och få en 20 liter större säck.
Raskesven
Raskesven
Jaha.. skall vi ta en tur i sommar? // RJKLAGER; sa:Man klarar sig faktiskt helt utan mat i upp till 3 mån, så kortare tid än det behöver man eg inte någon ryggsäck.
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 746
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg