Ryggsäck: Tatonka Bison 90 Liter

Såg i dag till min förvåning att de som står bakom det populära militära märket Tasmanian Tiger ochså har en civil del (Tatonka) och dessutom en hel del ryggsäckar. Jag fick upp ögonen för Ryggsäcken Tatonka Bison 90 L, verkar vara just en sådan ryggsäck jag letat efter.
http://intranet.tatonka.com/infosys/infocgi/artinfo1.dll?1428&0

Här finns en liten utförligare beskrivning av säcken (tyskspråkigt)
http://www.sportabteilung.de/Tatonka_Bison_90_Liter_Trekkingrucksack_Wanderrucksack.htm#

På den andra länken kan ni bland annat se vilka material säcken är uppbyggd av och en hel del annat smått och gott.

Verkar vara en säck som är mycket prisvärd (ifall att den är så bra som den verkar)

Mina frågor är nu:

1. Finns det någon här som har erfarenhet av denna säcken?/ Andra säckar från Tatonka?
2. Vad tror ni om säckens kvallitet om man ser till materialet?
3. Vad står märket Tatonka för i övrigt (Kvalitet, osv.)?
4. Vilka andra alternativ skulle ni rekomendera med liknande förutsättningar?

/anoc

Jag vet bara att Tatonka är mycket vanligt i Tyskland, och att de har ett mycket brett sortiment, se t ex på Globetrotter. Jag skulle jämföra dem med Jack Wolfskin. När en tillverkare har ett så brett sortiment så har de säkert både bra och mindre bra produkter.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tatonka är som sagt ett stort märke i "mittsegmentet" i Tyskland.
Tatonka har sålts då och då i Sverige av Naturkompaniet. På 90-talet såldes Tatonka-grejer med Naturkompaniet-märke.

Jag har ett par kameraväskor som har funkat bra. Det enda som har gått sönder är ett plastspänne, och spännena kommer ju från samma leverantör som alla andra använder.

Tatonka gör generellt rejäla och prisvärda grejer. Men som sagt bör man använda sina egna sinnen när man tittar på utrustning från tillverkare med sånt brett sortiment. Högt och lågt kan vara blandat.

Jag har haft väldigt blandade upplevelse av tatonka. Dels ett par äldre ryggsäckar som vart kassa, spännen som gått sönder (inte tatonkas fel egentligen) och sömmar som släppt. Dessutom en alpin isyxa som böjdes när den användes för att bromsa ett fall.

Sen har jag sovit i ett tatonka tält som var hur bra som helst, större och bättre än mitt egna HB. Tyngre naturligtvis, men det var så värt det. Hittade inga brister alls och tyckte det var mkt mer prisvärt.

Ryggsäcken ser ju ganska bra ut.

Hade en liten Tatonka-ryggsäck som jag använde varje dag i 13 år tills den var helt slut i tyget. Otroligt bra kvalitet i den. Dessutom bra design, liten på utsidan och stor och rymlig inuti. Saknar den fortfarande men får väl ta en tur t Tyskland och köpa en ny :)

Hallå Där

Vill bara säga att terräng säljer Tatonka i Sverige.
www.terrang.se
De har butik i Stockholm, Göteborg, Malmö och Östersund.
Jag är jätte nöjd med mina tatonkakläder och ryggsäckar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips