Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar

Hej alla friluftsmänniskor!

På samtliga större ryggsäckar jag har haft så har det varit många (och långa) remmar som hänger och dinglar lite överallt.

Är det något ni åtgärdar med smarta knep? Eller är det något jag helt enkelt får sluta irritera mig på? ^^

Känns dumt att klippa av remmar. Att tejpa upp överbliven rem funkar ju på remmar som man inte ändrar längden på särskilt ofta men blir ganska jobbigt på remmar man ändrar längd på; avbärarbälte, axelremmar osv.

Lite varianter
*Fäst en resårögla längst ut på remmen och sedan rullar du bara ihop den och trär öglan över rullen.
*Fäst en rembit som stängs med kardborre längst ut på remmen som har samma funktion som resåren ovan. (finns på ett antal olika märken av säckar)
*Skaffa webdominators men de funkar bara på 20 mm remmar.
*Det finns plasthakar som man fäster på remmarna som sitter mot säcken och sedan trär man in den lösa remmen de hakarna.
*Man gör bara en daisy chain som man trär in någonstans på säcken för att bli av med remmen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips