Ryggsäck på MTB?

Det är säkert en jättefin ryggsäck. Men det som stör mig är priset och vikten.

Haglöfs FLOW L, 23 liter, 1250 gram, 1100kr
Haglöfs Tight M, 25 liter, 640 g, 600 kr

Visst, Tightserien är inte kända för bra ventilation men det är halva vikten och halva priset. Det bör inte vara något problem att hitta en välventilerad ryggsäck som väger under 700 gram.

Klarar du dig på 18 liter är kanske Lundhags - Velox 18 ett alternativ
18 liter, 700 gram, 809-860 kr

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Viktigast är ju att den sitter tight på ryggen och inte hänger och flänger. Säga vad man säga vill om Haglöf Tight, men nog sitter den tight alltid. :)
/Niklas

Fundera på en ramväska istället. Det gäller att sänka tyngdpunkten samt att kunna svettas med ryggen.
Det blir ganska svårt att få hitta en ramväska med en packvolym likvärdig en ryggsäck, och då försvinner dessutom alla möjligheter att ha vattenflaskor där. Att ha dom bakom sadeln är inte smidigt, där har man bara backupflaskorna när man behöver 4 flaskor med sig. Dessutom är min erfarenhet att man har bättre kontroll med en lätt cykel och ryggsäck än tvärs om.

Hokker med "Hoztic" om att större ramväskor inte funkar för cykling över stock och sten. Knappast vattenflaskor heller för den delen. Här är det istället lättviktspackning i en tight rygga och helst camelback, som gäller för maximal framkomlighet..

Den enda ramväske-modellen som rekommenderas för seriös mtb torde vara en sådan här http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ArtikelNr=50423 - förutsatt att det inte sitter någon dämpning i vägaren!
/Niklas

...
Den enda ramväske-modellen som rekommenderas för seriös mtb torde vara en sådan här http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ArtikelNr=50423 - förutsatt att det inte sitter någon dämpning i vägaren!
/Niklas

Har man en cykel med tillräckligt utrymme i ramtriangeln så är en fullstor ramväska definitivt att föredra. Vikten kommer lågt ner i cykeln och man kan ha ganska mycket i en sådan ramväska innan cykelns egenskaper påverkas. Samma vikt i en ryggsäck påverkar balansen mycket mera. De flesta heldämpade cyklar har dock inte tillräckligt utrymme i ramen för att det ska vara vettigt.

Nu handlar det ju också om vad man gör med cykeln. Vill man bara ut i skogen och hoppa på bakhjulet över stockar har man nog så lite i sin ryggsäck att det inte har någon betydelse. För lite längre utflykter kan det dock vara värt att minska på vikten i ryggsäcken eller kanske till och med lämna bort den.

Har man en cykel med tillräckligt utrymme i ramtriangeln så är en fullstor ramväska definitivt att föredra. Vikten kommer lågt ner i cykeln och man kan ha ganska mycket i en sådan ramväska innan cykelns egenskaper påverkas. Samma vikt i en ryggsäck påverkar balansen mycket mera. De flesta heldämpade cyklar har dock inte tillräckligt utrymme i ramen för att det ska vara vettigt.

Nu handlar det ju också om vad man gör med cykeln. Vill man bara ut i skogen och hoppa på bakhjulet över stockar har man nog så lite i sin ryggsäck att det inte har någon betydelse. För lite längre utflykter kan det dock vara värt att minska på vikten i ryggsäcken eller kanske till och med lämna bort den.

Tja, kör man långa turer över stock och sten (typ vandringsleder och dylikt), så vill jag i alla fall ha själva cykeln så lätt som möjligt och följaktligen ha all packning på ryggen.

Vägcykling är ju en helt annan femma.
/Niklas

Tja, kör man långa turer över stock och sten (typ vandringsleder och dylikt), så vill jag i alla fall ha själva cykeln så lätt som möjligt och följaktligen ha all packning på ryggen.

Vägcykling är ju en helt annan femma.
/Niklas

Personligen vill jag gärna ha så lite packning som möjligt på ryggen då jag kör långa turer över stock och sten på vandringsleder och liknande. Visst har jag kört med ryggsäck också, men kör hellre utan. Kolla här för en veckolång tur med enbart en liten kameraväska på ryggen ställvis krävande terräng.

Med detta vill jag bara påpeka att ryggsäck inte är den enda sanningen, utan att det också finns andra alternativ.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips