Ryggsäck på baken

Noterar att allt fler satsar på ryggsäck med "låg tyngdpunkt", som är placerade extremt långt ner på ryggen eller på baken. Jag kan förstå fördelarna med att få lägre tyngdpunkt. Men hur går det när man plurrar? Såg någon kommentar om att "man flyter högre". För mig känns det dock som att man skulle få en extrem framvikt i vattnet och kämpigt att hålla huvudet ovanför vattenytan om man är fritt i vattnet. När jag har "sommarplurrat" med min utrustning uppleveler jag just denna strävan till att tryckas framåt som besvärande och något som man inte vill göra värre. Hur ser ni som har sådana här ryggsäckar på detta?

Viktigt att använda grenremmen rätt!

Tjena Krister!

Jag har åkt med ryggsäck på baken rätt länge och testat den utförligt med ett antal plurr.

Den viktigaste komponenten i systemet är grenremmen, dess placering avgör om du kommer flyta för högt eller för lågt eller om du ev. kommer tippas frammåt.

Jag har funnit att min grenrem ska vara så lös så att ryggsäcken kan flyta upp ca 10-20 cm och inta ett läge dar man fortfarande flyter högt (jag får vattennivån något över naveln) men att man ändå ligger djupt nog för att kunna bryta isen med kroppstyngden.

Min grenrem är en hanfots konstruktion där två snören är fästa i säcken i höjd med midjebältet, de förgrenas mellan bena i ett snöre som fästs i midjeremmen fram. Hanfoten gör att man inte får en tunn lina som skär in i grenen vid plurrning utan man får två tunna linor att hänga i, en på varje skinka. Betydligt bekvämare!

Viktigaste är alltså att hitta en jämvikt mellan att flyta högt (för att enkelt kunna kliva ur vaken) och att flyta djupt (för att kunna krossa tunn in genom att hänga på den)

sideview_lowres.jpg

rearview_lowres.jpg

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Provbada.

Din kommentar Krister är helt riktig. I varje fall i fritt vatten kan man bli instabil och tippa över framåt eller åt sidan. Med många lågt sittande ryggsäckar så kan man klara sig bra med bara höft och bröstrem.

Ta en simtur med hela utrustningen det är mycket lärorikt.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips