Varför lågt placerad ryggsäck?

Som jag förstår det finns två anledningar:

1. Ger en lägre tyngdpunkt vid åkning och därmed bättre balans

2. Ger ett högre flytläge i vattnet vid bad

Jag har hittills alltid åkt med min nu två år gamla Skyllermarks Isa vilken är ganska låg, dock ej extremt. Den har fungerat hyggligt men går inte att använda till andra aktiviteter än skridskoåkning då den blir för baktung om den packas tyngre än med kläder och mat för en dag på isen. Jag har däför planer på att byta ut den mot något bekvämare, vilken då troligen kommer att sitta högre på ryggen. Påståendena 1 och 2 ovan säger mig att detta är en dum idé. Frågan är dock hur stor verkan 1 och 2 har:

1. Ryggsäckens vikt är rimligen 5 - 10 % av totala vikten av åkare med utrustning. Att flytta ryggsäckens tyngdpunkt 15 cm nedåt (vilket är mycket) flyttar således totala tyngdpunkten 0,75 - 1,5 cm, vilket jag tycker låter lite. Dock kanske det är bekvämare med en lågt placerad säck om man åker kraftigt frammåtlutad.

2. Att flyta högt i vattnet kan nog ha sin poäng men för att ta sig upp måste man "simma bröstsim" upp på isen vilket gör att säcken kommer att hänga mer eller mindre i luften och inte ge speciellt mycket flytkraft, snarare tvärt om. Dock kanske en lågt placerad säck ger något bättre flytkraft för benen och ger hjälp att komma i ett lämpligt läge för att "simma" upp.

Jag skulle vara intresserad av att höra dina åsikter om ryggsäckens placering. Finns det fler skäl att åka med låg säck än 1 och 2? Har jag gjort några missar i mina funderingar?

/Henrik
 
Framåtlutad.

Ytterligare 3 aspekter på lågt sittande ryggsäck.

För att få mindre luftmotstånd så åker man skridsko med krökt rygg. Detta blir mycket jobbigt med en ryggsäck som sitter högt upp på ryggen (statisk belastning på ryggsträckarmusklerna) medan en lågt sittande säck tvärtom underlättar för ryggen då den agerar motvikt mot den framåtböjda överkroppen.

Dessutom så minskar luftmotståndet även av att ingen ryggsäck sticker upp ovanför axlarna. En säck bakom baken kan t om minska luftmotståndet.

När man åker skridsko så pendlar överkroppen från sida till sida som kompensation för hur avsparksbenet förs ut mot sidan. Även den rörelsen blir mycket jobbigare om säcken har hög tyngdpunkt och extra jobbigt blir det om säcken och packningen inne i säcken inte är fixerad mot ryggen utan kommer i pendling.

En lågt sittande säck är bekväm även om du cyklar eller åker inlines men är olämplig vid vandring. VId turåkning på skidor så är ett mellanting mellan den högt sittande vandringsäcken och den lågt sittande skridskosäcken lämplig.

Thure
 
Re: Framåtlutad.

thureb; sa:
..........................
När man åker skridsko så pendlar överkroppen från sida till sida som kompensation för hur avsparksbenet förs ut mot sidan. Även den rörelsen blir mycket jobbigare om säcken har hög tyngdpunkt och .................

Thure

Nja, just ur den aspekten är det snarare en fördel om tyngdpunkten är hög. Jag vill påstå att kroppen pendlar i sidled med en axel någonstans i brösthöjd. Dvs allt under följer med avsparksbenet, medans det ovanför står still eller pendlar åt andra hållet. Var axeln exakt går beror på kraften i skäret, det är i vilket fall inte en balans mellan massan på respektive sida om pendlingsaxeln. För att inte hindra pendlingsrörelsen är det bättre med hög tyngdpunkt.

Dock väger de övriga aspekterna Thure nämnde tyngre vilket sammantaget talar för en relativt lågt buren rygga.
 
Jag har nu inte åkt så mycket skridskor med ryggsäck, däremot har jag åkt skidor med ryggsäck en gång för ett par år sen.

Först packade jag min ryggsäck "som vanligt" (för vandring). Jag drattade på ändan 5 gånger på en halvtimme innan jag flyttade om packningen i ryggsäcken så det tunga vindskyddet på toppen fick byta plats med liggunderlaget som satt längst ner. Efter det trillade jag bara en gång resten av dan.

Så visst gör det skillnad. Det är väl bättre att prova än att diskutera teorin?
 
Re: Framåtlutad.

Mats R; sa:
...just ur den aspekten är det snarare en fördel om tyngdpunkten är hög. ...För att inte hindra pendlingsrörelsen är det bättre med hög tyngdpunkt...

Det här kan jag inte få att stämma, oavsett vilken åkstil man har. Pendlingsrörelsen hindras inte av att ryggsäcken sitter lågt. Det är en förutsättning för en mjuk, harmonisk och avslappnad pendlingsrörelse att ryggsäcken sitter mycket lågt. Målet är att placera ryggsäckens rörelsecentrum i samma punkt som kroppens rörelsecentrum. (Sett bakifrån) En ryggsäck vars rörelsecentrum sitter högre än kroppens rörelsecentrum kommer inverka negativt på din pendling.

Pendlingen i sidled handlar inte om att flytta kroppen från ena sidan till den andra, den handlar om att driva ner din levande energi i skäret för att omveckla den till framdrivning. Det här är ett moment som få klarar på is med traditionel hastighetsstil. (Ni som åker double-push på rullskridskor vet vad jag pratar om) Det här är ett grundlägande mönster i is-push och den kräver en lågt sittande ryggsäck.
 
Ska själv börja åka i vinter och har också funderat över detta med ryggsäcksproblematiken. Med problem menar jag att en skridsko rygga är så specifik att den bara kan användas till skridsko och det känns lite onödigt. Fungerar det inte hyggligt om man har en vanlig rygga runt 45-50L och packar den omvänt med tunga grejer längst ner ?

//Uffe
 
Perfekta säcken.

uao; sa:
Ska själv börja åka i vinter och har också funderat över detta med ryggsäcksproblematiken. Med problem menar jag att en skridsko rygga är så specifik att den bara kan användas till skridsko och det känns lite onödigt. Fungerar det inte hyggligt om man har en vanlig rygga runt 45-50L och packar den omvänt med tunga grejer längst ner ?

//Uffe

Nej du kommer inte i närheten av känslan med en lågt sittande säck som sitter tajt.

Thure
 
Tuta och kör!

Om du precis skall börja kan jag inte se något skäl till att specialanpassa en befintlig/sy en egen ryggsäck. Långfärdsskridskoåkning kan vara en underbar materialsport, och sannolikt tillhör de flesta av oss som skriver så här års den kategori som funderar mycket på just materialet. Om du börjar med ryggsäcken redan nu, vad skall du då göra om fem år? ;-)

Att man sedan kan ta sig en rejäl funderare på vad man släpar med sig på isen och gör att man behöver en stor ryggsäck, det är ju en annan sak... Själv har jag just bytt från 500g 27L till 725g 35L som jag tror bättre motsvarar mina behov på ryggsäcksfronten.

Mvh Raymond
 
Re: Re: Framåtlutad.

Mats R; sa:
thureb; sa:
..........................
När man åker skridsko så pendlar överkroppen från sida till sida som kompensation för hur avsparksbenet förs ut mot sidan. Även den rörelsen blir mycket jobbigare om säcken har hög tyngdpunkt och .................

Thure

Nja, just ur den aspekten är det snarare en fördel om tyngdpunkten är hög. Jag vill påstå att kroppen pendlar i sidled med en axel någonstans i brösthöjd. Dvs allt under följer med avsparksbenet, medans det ovanför står still eller pendlar åt andra hållet. Var axeln exakt går beror på kraften i skäret, det är i vilket fall inte en balans mellan massan på respektive sida om pendlingsaxeln. För att inte hindra pendlingsrörelsen är det bättre med hög tyngdpunkt.

Dock väger de övriga aspekterna Thure nämnde tyngre vilket sammantaget talar för en relativt lågt buren rygga.

Nej jag tycker inte att ditt resonemang håller.

Ryggen har egentligen inte en axel utan massor en vid varje disk.

Med en lågt sittande säck i höfthöjd så blir ryggen fri att krökas i sidled vid varje skär vilket optimalt kompenserar balansen dynamiskt. Denna rörele hämmas mycket effektivt om vikten i ryggsäcken sitter högre upp och längre fram. Låtsas att du härmar skridskoåkning stående på golet med fötterna parallella med en axelbredds avstånd.
Testa själv att vagga fram och tillbaka i framåtböjd postition med vikt i ryggsäck motsvarnade skulderbladen rexspektive med vikten under midjan när du flyttar över tyngdpunkten över respektive "glidben".

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
Fjärdebrunn Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter? Långfärdskridsko 86
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.