Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L

LK70 är i mitt tycke inte en bra säck. Den må vara hållbar, men att bära den var för mig inte en höjdare. Det kan ha att göra med vikten. Med radion kom vi regelmässigt upp i över 40 kg. Rygglängden var helt klart för kort för mig som också är 193 cm.

Numera använder jag mest en Gregory Paragon 68. Jag har inte provat med några 25 kg, men 15 (kanske lite drygt) går utmärkt. Jag försöker undvika att bära så mycket mer nuförtiden.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En säck som klarar slitage och hög vikt är Crux AK70. Den är dock väldigt avskalad och saknar i princip yttre fickor. Jag har haft en tidigare modell under många år men den är nu ganska sliten och därmed pensionerad. Den verkar dock vara svår att få tag i. Men mindre säckar av denna tillverkare säljs fortfarande.

https://www.crux.uk.com/product/3g-ak70-rt
Kan bara instämma. Min AK70 ser ut som ny, och klarar fler kilon än jag. Och är dessutom ganska vattentät och inte särskilt tung. Rekommenderas!

Ang var på höftkammen som de i affären anser att man sätter tummarna på höftbenet överkant och där ska övre delen av bältet sitta men samtidigt så kommer bältets spänne på nedre delen av magen och drar man då åt så hårt som de ansåg så gör det ont fast smal och nästan helt utan extra ´skafferi´på framsidan.

Och att ett sätt att spara vikt på lättare säckar dvs 1200-1600 gr men med bärvikt på ca 20 kg är att göra dem så korta som möjligt jag hade 59 cm ´ryggsäcks längdˋ på ryggen och nästan alla har max 61 och är man då lång 193 cm så är det på gränsen.
Sett att det de som bygg/syr egen och att minst 1 av Fjällräven hade limmade träribbor.Skulle väl även gå att bygga av tältstänger med hubbar och fjädrar inv eller Al profiler eller gamla stavar tex.
Symaskin finns men ej tiden för nya projekt.
De säckar jag åsyftade är ipc en vattentät påse med på sydda tunna remmar och ett tunnt band med lite stoppning till höftbälte.
Men den Granit Gear Blaze jag tittat på och provat länge eller några beg som jag väntar svar på.
Jag har ju en 2,5 kg och en Al ramsäck för de gånger den omfattnde packningen ska med utan söker nu enn lättare säck men ändå inget ´skämt´

Vulcan är på 80 l utan sidofickor.
Spartan är däremot på 60 l och om man hittar den äldre utan frontöppning så väger den inte så mycket. I alla fall inte gör en säck där bärsystemet tål mycket mer vikt än efterfrågat.
Du har ju varit med så länge på Utsidan så du vet väl att svaret på alla frågor om ryggsäckar är Vulcan.
Utom för de som packar i en kondom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips