Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L

Bergans V5 95 org 2450 me lilla säck och regnskydd ,utan lock och övrigt ca 1900 gr och rymmer då mer än ca 70 L.
(C-T vägde med mina egna breda axelremmar ca 2000 gr och får då anv som ´dragsele´till pulkaturer med klätterkarbiner och grova snören/band till ett eget drag till Parispulkan)
För att då motivera en mindre säck får man gå ner till 1000-1200 gr och mindre än ca 60L så blir det ej något för veckoturer och då har jag en Bergans hugger på 30 L som kan lastas mkt och nog få med motsv.40 L.
 
Seek Outside Divide eller unaweep 4800. Låg vikt, ca 1,3 -1,5 kg; hög bärkapacitet, upp till 40 kg och livstidsgaranti. Dyrt men v ä rd varenda krona.
+1 på Seek Outside Divide. Bästa ryggsäck jag någonsin testat. Oavsett om den är fylld med 10 eller 25kg känns den lätt när den sitter på. Massor av tillpassningsmöjligheter. Dyr, men väl värd priset!
 
Tycker att ryggsäckarna har nästan överytvecklats när Fj kom med sin första säck Lätt 90l och 900g. Sedemera kom de med en 50l på 3,5kg, en massa tveksamt lull lull.

En ryggsäck behöver bara bestå av ett bärsystem, en uppstyvare samt en säck. Den bärande får själv hålla ordning på sin packning. Som ung scout hade jag hemsydda bomullspåsar, inte så lätta men nerstoppade i en sopsäck inne i ryggsäcken av galonbelagt smärting och med stålram.. Det krävdes en galonpåse under till sovsäck och luftmadrass. Lätt var det minsta det blev.

Jag har burit över 30 kg, inte bekvämt och inte snabbt elle llätt men hyfsat komfortabelt i gamla Lk70 3850g tomvikt. Men även i Fj Expedition samt i Gyro, det senare var mer komfortabelt. 2-2,3 kg.

Lättviktstänket är rätt och att lämna tunga fotoutrustnigen, dator mm hemma tror jag är rätt väg att gå.

Tältutvecklingen har varit likaledes från Tältcentralens lätta *Fjälltält med yttertak 4,2kg till enmanstält på 1,3. Madrassen har ersatts av en 3,5 hg från kilon. Medan sommarsovsäcken har halverat sin vikt på bara 60 år.

Alla tunna vävar är inte svagare för det, textilforskningsintitutet vet. Natos standard halvsyntetiska väv med kevlarrutnät är starkare än min gamla smärting.

Gamla bärramar har flera fördelar som jag ser det och de skulle vara än mer komfortabla med figursytt höftbälte och lätta bredare bärremmar samt ett ryggnät ala Exos.

Hemgjorda passande utrustningsdetaljer vet jag kan fungera väl så gott som överkonstruerade och därmed tyngre alternativ.

go tur
 
Någon som testat Granit Gear blaze 60 L?
Ringde XXL och de påstod att bärvikt uppgiven av tillverkaren har testats i en maskin men någon std på detta har jag ej sett.
Mitt försök att gå ned i startvikt gick bra med undantag av tältet med högt badkar som endast ska anv på turer vid extremt varmt väder i fortsättningen.
Ångrar retur av min Halti rapid 55+ där sömmar sprack vid snö/säck förslutning men ca 1300 gr för 700 kr och ok för 23 kg.
 
Jag har aldrig hört talas om någon standard för att testa ryggsäckars bärförmåga? Att de ev skulle testa en ryggsäck för att se om den håller för en viss vikt är ju inte heller samma sak som att den faktiskt är bekväm att bära med denna vikt. Dessutom är våra kroppar olika så en ryggsäck som är bekväm på en användare behöver inte vara bekväm på en annan. Så om jag låter skeptisk till påståendet från XXL så stämmer detta;)
 
Till mitt test på en firma i GBG som hade denna ryggsäck GG B som fylldes med ca 20 kg och det kändes ok men 23 kg som det stod i tillv uppgift var så m,ycket att plast skivan som är ramen böjde sig något.

De mätte ryggen till 59 cm på mig som är 193 cm gränsen var 61 cm så ok enl fsj .

Men för mig som haft längre säckar pga större storlek käns den kort och de påstår vilket kanske är rätt att man ska sätta höftbältets överkant precis på höftkammen och då sitter själva spännet över nedre delen av magen.

Och jag tid haft bredare bälten betydligt längre ner,då påstår fsj att mer tyngd hamnar på bär remmar och att bältet ska sitta ganska hårt på gränsen till att det klämmer åt.
Samt att mindre ryggsäckar är konstruerade för att bäras sittande för mig högt för att få bra ballans samt att nät som tex Ospery har på de flesta för att kyla och transportera svett gör att ryggsäck blir mer baktung än denna modell med mer platt konstruktion.
Detta var en butik som inriktar sig på lättvikssäckar och enl ,mig oanvändbara produkter.
I princip en tunn säck med tunna remmar.
CA 20 kg i startvikt verkar här vara en tung last för mig är 30+ tungt och min gräns med korta etapper och längre raster ca 35 kg.
Är man lite allmänt ´klen´är det bättre och på kort sikt gå stugturer med öppna stugor utan avgifter eller sova i vindskydd.
Dock blir det då ej i fjällen eller enbart på vissa spec ställen finns en bok ´stuglandet´för gratis övernattning.

Bästa rådet är träna med vikter behöver ej vara gym lätt ta tex plastdunkar med vatten eller sand för ännu högre vikt gå promenad med en ryggsäck långt före ev vandringstur och bygga upp hela kroppen,gärna då i den mest kuperade terräng du har nära eller tex i trappor eller brant backar,
På detta sätt kan du anv den gamla tunga utr du redan har istf för köpa allt nytt alt endast byta en sak i taget och då blir ryggsäcken sista köpet.
 
Ps jag kollade nu i kväll på min Bergans trollheta V5 95 L och där smalnar ju höftbältet av på framsidan och då bara några cm ned på höftkammen och överkant på säck utan ´topplocket´ i över kant med axlar, men då är frågan om design på höftbältet anger hur säck sitter eller om man alltid ska försöka ha bältet så högt som möjligt och ist se på var mitten av bältet sitter.
 
Jag har en Exos 58 storlek L den rymmer 61 l med stängt snölås och 75 med öppet snölås men locket över. Jag har i flera år veckohandlat med den som mest 27 kg, definitivt okonfortabelt. Komfortgränsen ligger enligt mig runt 18 kg men med mindre än 15 klio i den är den riktigt omärkbar på ryggen. Min vandringsvikt har gått ner till 12 kg, med rimligt konfortabelt. Det går.

go tur
 
+1 på Seek Outside Divide. Bästa ryggsäck jag någonsin testat. Oavsett om den är fylld med 10 eller 25kg känns den lätt när den sitter på. Massor av tillpassningsmöjligheter. Dyr, men väl värd priset!
Kör +1 på Unaweep 4800. Grym ryggsäck som går att justera på många sätt efter din kropp och som klarar tung vikt bra.

Sen tror jag man får ha i åtanke att det aldrig är "bekvämt" att bära tungt, oavsett ryggsäck. Det en bättre jämfört med en sämre ryggsäck gör är snarare att fördela vikten bra på axlarna och midjebältet så man undviker tryckpunkter, samt att man kan avlasta någon del av kroppen om det behövs genom justeringar. Något nämnda ryggsäck, enligt min erfarenhet av den, gör mycket bra!
 
Man "ska" väl ha bältet så att det vilar på höften, d.v.s. på höftkammen. Men alla är ju olika byggda, och bäst är ju att ha bältet där det funkar bäst för dig.

Men jag förstår inte riktigt vad du är ute efter?
Lätta säckar har inte lika bra bärsystem eller lika bra slitstyrka som tyngre varianter. Så är det bara. Undantag finns, men då är de väldigt avskalade med avseende på fickor och funktioner.

Om du behöver bära 20+kg och du anser att i princip alla lätta säckar har diskvalificerat sig, är det inte bättre att välja en rejälare säck då? Att spara mindre ett kilo på något som du tycker försämrar din komfort avsevärt är väl inte så kul? Det finns kanske något annat kilo att spara in på om du vill ner i vikt?

Bekvämaste ryggsäcken som jag testat med tjugokiloslast var en Osprey Aether AG 85. Den har inte det där spända nätet på ryggen, och blir inte baktung. Den vägde in på 2470 g inkl. regnskydd och andra mindre nödvändiga detaljer såsom avdelare m.m. Skulle säkert gå att banta ner ett par hundra gram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
eyck Mått Ryggsäck LK70 (a.k.a. 70L, K) Transportera 3
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.