Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L

Jag har anv en Halti rapid55L med många fickor och fungerade ok med undantag av att det var lite klena axelremmar så jag fick blåmärken och lite ont efter ca 6h och behövde gå ca 8h för att hinna fram till Buss.
Sett på andra säckar men står ofta ca 15 kg som rek max vikt vid egenvikt på 900 gr-1500 gr.
Samt att de ofta blir tillverkade utan fickor och med material som kanske håller någon vecka om man slänger av sig den lite oförsiktigt med ev stenar bland tex ljung eller mossa.
Funderar nu på Sierra design flex cap 60-75L på ca 1200 gr ,eller lite tyngre som Gregory paragon 58, Lowe Alpine 55:70,Ospery Talon 55,Lowe Alpine trek 45:55 dessa väger ca 1400-1600 gr
Jag har en Bergans V5 95 som väger ca 2100 gr och en gammat Camp Trails med ca 70L tunn säck men egna bredare axelband på ca 1600 gr den kan ju ev duga på kortare turen med ett bekvämare höftbälte men svårt få samma effektiva vikt överföring som ihopsydda höftbälten med ryggsäcken.
De lätta säckarna brukar även sakna bra justeringsmöjligheter med fastsydda bärremmar i säcken som ej går att flytta.

Går det som i tält frågan ej hitta lätta och varma och vattentäta utan att komma upp i 1700 gr-2300 om ej tunna vävar.
Ryggsäck är ju efter tält i prio2 bra utr som ej går sönder på tur blir allvarligt men ej livshotande som ett tält kan bli på vintern.
 
Lätt och hållbart är ord som sällan passar i hop. I tillägg, bra bärsystem för tyngre last kräver ett "skelett" och kraftigare axelremmar och avbärarbälte. Detaljer som fickor och justeringsmöjligheter drar upp vikten ytterligare.
Ryggsäckar på 60-70 L är dessutom sällan anpassade för att bära 25 kg eftersom man inte får plats med så mycket vanlig friluftsutrustning i en ryggsäck i den storleken. Skulle de anpassa ryggsäckar i den storleken för tyngre bördor hade de blivit tyngre, men få hade haft användning för det eftersom en stor del av utrustningen för de flesta är lätta textilier.
 
ok så du menar att ingen ide att prova igen på en annan utan får köra med ca 2 kg säckar eller min CT utan så många fickor och hel säck utan blixtlås.
Oftast svårt att prova realistiskt hemma men har Vildmarksleden på ca 40 km men ev så går det ej att sända tillbaka på öppet köp ens efter en sådan dag få det lär synas spår av användning som smuts vid raster osv.
Ser ju att många säckar väger nära 3 kg som uppfyller mina krav och min viktuppgift på Bergans V5 95 är nog utan regnskydd och lilla lösa säck med dessa ca 2500 gr.
Kanske testa någon lätt beg. säck som kan säljas igen utan större prisavdrag,
Tält letande under ca 1500 gr har jag slutat med det gick inte heller hitta något rymligt.
Enda sätt att minska totalvikt verkar vara gå kortare turer och ev köpa mat el gas på vägen.
 
Ryggsäckar blir lättare genom att använda tunnare material, färre fickor och klenare ram.
Tält blir fr.a. lättare genom att använda tunnare duk.
Det är svårt att komma ifrån.

Om du måste bära 25 kg och ryggsäcken måste klara denna vikt bra, då får du nog räkna med att egenvikten på ryggsäcken blir lite högre.
 
den lär hamna i prisklass som Klättermusen dvs för er som anv den i jobbet eller bor vid fjällen och anv den flera V om året.
Hade tänkt max 2000 kr
Sedan svar på hur mkt man måste bära är för mina krav på komfort och säkerhet så hamnar jag på ca 20 kg på ca 10 d med en lättare säck än 2 kg.
Funderat på end anv karta och kompass samt minsta telefon på ca 170 gr då sparar man ca 1 kg ev nya tel ca 50 gr till nu i år hade jag ca 1 kg elutr.
 
Ett idogt letande på Blocket kanske kan ge resultat. Men säckar som är både lätta, starka och odyra är svåra att hitta. Många tillverkare envisas med att göra onödigt tungt. Enbart avbärarbältena brukar innehålla ett par hekto onödigt material. För många år sedan gjorde Clas Ohlson en 70-liters säck som ifråga om pris, vikt och funktion var riktigt bra. Men det ersatte de snabbt med en som var sämre och nu finns inget sådant alls längre.
 
Ryggsäckar blir lättare genom att använda tunnare material, färre fickor och klenare ram.
Tält blir fr.a. lättare genom att använda tunnare duk.
Det är svårt att komma ifrån.

Om du måste bära 25 kg och ryggsäcken måste klara denna vikt bra, då får du nog räkna med att egenvikten på ryggsäcken blir lite högre.
Instämmer, skall man bära så mycket som 20+kg krävs det ett stadigt bärsystem på ryggsäcken som avlastar mot kroppen, men även att ryggsäcken som sådan är så pass stabil i sin konstruktion att den matchar mot bärsystemet utan att kollapsa till en oformlig påse. Jag tror det är svårt att hitta ryggsäckar i den storleken under 2kg som samtidigt är bekväma för dessa vikter.
Jag har själv en 65-liters säck (Arcteryx Altra 65) som väger ett par hekto över 2kg och som nog uppfyller några av dina krav. Jag har inte burit mer än ca 19-20kg totalt i den, men det fanns inga tendenser att bärsystemet inte skulle klara högre vikter. Modellen tillverkas inte längre men kan vara ett ytterligare alternativ att titta efter på beg marknaden. Altra 75 har samma bärsystem som 65-liters versionen, medan däremot Altra 55 har ett mycket klenare bärsystem som jag inte kan rekommendera.
 
Jag tror att min CT med rör ram får duga på nästa lite kortare tur ev med ett lite mod. avbärar bälte.
När jag hade den på 7-80 tal hade jag även ramförlängare på då nog + 30 L påse + liggunderlag under säck och ändå så att ram tog stötar från tex berg vid rast före det blev skador på LU.
Jag har Ind symaskiner så kan nog om jag tar mig tid sy det jag vill ha själv.
Det är ifh vis lite matr på en säck jfr med tält som ej skulle löna sig sy själv om man ej kan köpa material till inköpspris.
Som exp köpte jag 2x 360x11 x8.5 mm tältstänger inkl kord och änbdhylsor för 323 kr ikl moms och frakt till ett tält. säker under 1/2 priset i affär här.
 
Senast ändrad:
En äldre ramsäck kan uppfylla kriterierna. Vi har en inom familjen på 60-65 l som jag vet funkar för +25 kg. Oftast bra sidofickor och ibland även en på baksidan. Något att kika på?
 
Har redan den bästa ramen som tillv på 70 talet Camp- Trail bästa material och svetsmetod som fanns,däremot en sämre säck men håller än pga saknar blixtlåsar mer än på en ytterfickan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
eyck Mått Ryggsäck LK70 (a.k.a. 70L, K) Transportera 3
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.