Ryggsäck Fjällräven KEB 72

avslutad210712

Gäst
Detta är något jag funderat på mer och mer. Varför köper man ryggsäckar, tält och cyklar när det man köper används några dagar om året? Det är rätt skumt faktiskt.

"Rätt skumt" känns som ett "rätt konstigt" uttryck men en cykel är väl knappast något man använder någon dag per år eller har jag som cyklade 3, 7, 10 och 20 km enkel väg till jobbet (olika jobb) i stort sett året om under flera års tid missförstått något?

Sen är det kanske så att alla inte bor i närheten av ett företag som hyr ut grejor och det blir både omständigt och dyrt rättare sagt väldigt dyrt med frakten fram och tillbaka. Den kostnaden har fort ätit upp det man kan spara på att hyra iställer för att köpa. Så nej att hyra är definitivt inte alltid billigare.

Spontant

Detta är något jag funderat på mer och mer. Varför köper man ryggsäckar, tält och cyklar när det man köper används några dagar om året? Det är rätt skumt faktiskt.

Jag håller med dig om att användningen ofta är begränsad men så är det ju med det mesta ( bilar, vissa kläder, verktyg etc.) Det som motiverar mig att ha egna prylar är att jag har dom om jag spontant vill göra någon "hike" utan att behöva kontrollera tillgänglighet hos (och resa till) uthyrare. Dessutom kan jag anpassa dom till mina egna behov om jag så önskar. Speciellt ryggsäckar kräver mycket av anpassning och inställning för att sitta bra på mig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag håller med om de båda ovanstående inläggen. Dessutom vill jag tillägga att en del av min friluftsutrustning används mycket frekvent. Förra året hade jag totalt 50 tältnätter.

Ganska respektlöst mot trådskaparen att kapa tråden och börja prata om något helt annat. Ni som i sin tur hakade på och svarade är inte mycket bättre.

Jag kommit ungefär så långt som du - klämt och känt i butik och så. Jag hade helst velat ha ett mellanting mellan KEB 52 och KEB 72 eftersom 52:an rymmer för lite för en veckovandring (utmana gärna det!) och 72:an blir på gränsen för stor.

Då utmanar jag gärna det!

Först av allt är det två olika koncept eller okunskap kanske. Personligen bär jag allt jag behöver för en veckas vandring i en Granite Gear Crown 2 38L som i och för sig nog är lite större än 38liter men kanske 43l?

Genom att ställa frågan? Så misstänker jag att du är en person som inte vägt dn utrustning då
en Keb 52 väger 2,3kg (ett kilo mer än en lättviktssäck).

Förstår att man av ekonomiska och eller miljöskäl inte ska överkonsumera om man redan har fin utrustning (som kanske är tung)

Så i min säck har jag bla ett HB Niak, en Wm summerlite, exped synmat, frystorkad mat och snacks totalvikten ligger ganska exakt på 11,5kg.

Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips