Rulltrissor

Hejsan,
Körde sönder övre trissan i helgen, så nu måste jag skaffa nya. Såg att cyclecomponents.com säljer Tacx rulltrissor med rostfria lager för 136:-/paret, vilket är en hel del billigare än originaldelar (kör med en Sram 9.0 ESP). Men - fungerar dom? Eller blir det bara vobbel? Nån som har några erfarenheter av dessa trissor?

Taxam för synpunkter!
/Magnus
 
Nej tacx

Jag bytte till Tacx. Nya XTR var blodigt dyra. Dessvärre var de urusla. De har inte alls samma konstruktion på lagren, utan rullar runt axeln de sitter på, minsta smuts och denna dras åt och låser trissan. Axelns gängor måste alltså låsas med locktite el motsv. Men kör man i usla förhållanden, lera o väta, lossnar det. I mitt fall drogs skruven åt så hårt att bakväxeln drogs sönder och blev illa böjd, liksom infästningen, och det slutade med att jag fick låta böja växelkroken och köpa en helt ny växel för 1200 spänn. Varning alltså: fast det inte kan uteslutas att de funkar bättre med SRAM men jag tvivlar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag fick för mig en gång att jag skulle byta till TACX rulltrissor, som jag köpte på cykelcity. Det slutade i katastrof. Varje gång jag tog sats över t.ex. en sten, rappade XTR-växeln. Tillslut blev jag så desperat så jag sa till cykelreparatörn att han fick fria händer, bara det funkar. Så det blev en ny bakväxel som funkar kanon.

Sen bytte jag övre trissan och monterade den gamla bakväxeln på en annan mtb. Växlingen funkar som smort sedan dess med någon enstaka vajerjustering. Detta var flera år sedan.

Alltså, kör med orginalgrejor och njut av livet!

/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips