Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske

Ngt tips på en bra lina? Jag ordnade (efter inrådan från en kille på en fiskeaffär) fireline (?)-lina. Den håller förbannat bra i alla fall!
Visst är fireline bra, men får du någon fnurra på linan i utkastet, bränner den av med en gång. Dessutom är den betydligt känsligare för skrap mot sten o dyl. Lite knölig att knyta och dessutom är det av största vikt att knutarna blir korrekt utförda, annars håller dom inte.

Själv är jag såpass gammal, att jag föredrar nylonlina. Nylonlina (av god kvalité) är också min rekommendation.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Okuma rullar är också bra , dom tillverkar en del Shimanorullar.

Kanske 600 spänn Okuma kan vara toppkvalite.

Kan hålla med om att Okuma gör bra haspelrullar.... Äger 3st Ceymar o en Trio...
Har även en Abu Revo SX som kostar mer än dubbelt så mkt än en Okuma Ceymar o jag känner ingen skillnad på kvalité... Okuma rullarna håller i ur o skur..

Ang lina så använder jag Berkley Nanofil linor...funkar kanonbra....lång kast. 👍

Ngt tips på en bra lina? Jag ordnade (efter inrådan från en kille på en fiskeaffär) fireline (?)-lina. Den håller förbannat bra i alla fall!

Både jag och kompisen använder Attitude Braid flätad lina (tror den är baserad på strike wire 8).
Jag till shimano haspel och han till shimano multirulle.

Jag använder 0,17 och den glider tyst och är slitstark.
Den lägger sig fint på vattnet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips