Ruggigt soloklipp...

Snubblade över detta klippet på break.com Det är Dan Osman (salig i åminnelse) som drar ett rätt ruggigt snabbsolo. Gav mig handsvett så det räckte iaf... Jag måste säga att den där dubbeldynon han gör är rätt hårig....

http://www.break.com/index/fastclimb.html

MVH

JohanC

PS Han dog inte under klättring utan när han gjorde ett 300m pendelhopp i Yosemite...DS
 
Shit, så det är verkligen sant att människan har sitt ursprung från apan! Haha :)

Det blev lite handsvett!!

//Gustav
 
Hur mycket är egentligen klippt i en sådan film? Hur många tagningar? Jag menar, närbilderna på honom måste väl filmas separat, man ser ju aldrig några andra kameror på väggen.
 
barre; sa:
Hur mycket är egentligen klippt i en sådan film? Hur många tagningar? Jag menar, närbilderna på honom måste väl filmas separat, man ser ju aldrig några andra kameror på väggen.

Jo, det går faktiskt att se nån kille som hänger i ett rep längs vägen. Tror det va när dom zoomar ut hela bilden av berget, då jag såg det! :)
Men han har nog övat ett flertal gånger på den leden!

//Gustav\\
 
Man skulle ju nästan kunna tro att det står en lapplisa/tv-pejlare/skattmas beredd nedanför å ryter... :)
 
Usch det suger i magen när han kastar sig uppåt någon eller några gånger. Galet men fascinerande. När man är så där Uberschnell kanske man även hinner sätta ett reservgrepp om man missar första. Brrrr
 
Undrar hur han tänkte...

...när han bestämde sig för att göra den där dynon?
Hur många hundradelar tjänade han på det?

Fast det gjorde sig ju bra på filmen.
 
Mer film med Osman

Mer film finns här: http://www.zanik.pl/filmy/

Den som heter "Dan Osman - climbing-falling-jumping" innehåller en del häftiga scener. Bland annat finns en kort sekvens ur tidigare nämnd bestigning där han missar ett grepp men räddar med den undre handen.

Den tuffaste scenen är den som börjar klockan 7:05. Osman tar ett fall på en kiltur och rippar en hel drös med säkringar i ett mycket långt fall. Man ser att han preparerar slingorna precis i början av scenen genom att skära sönder dem: "What do you think? Is this insane?". Suger till i min mage!

Rock on!

/Örjan

PS
Det finns också en cool film med Alex Huber klättrandes i Yosemite på El Capitan. Ingen sportklätter- eller boulderfilm i världen slår den.
DS
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.