RT90 till WGS84 med excel

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Beräkningarna i min Excelfil sker med hjälp av algoritmer och parametrar som är tagna från Lantmäteriets hemsida och publikationer. Så resultaten från Excelfilen blir exakt de samma som koordinattransformationen på deras hemsida (länk i tidgare inlägg).

Tillsammans med Visual Basic for Application kan Excel beräkna det mesta...

Och givetvis inga problem att vidarebefordra filen. Bara kul att den kommer till användning.

Det verkar vara ett tag sedan Kepler var inloggad på Utsidan men intresset för Excel-filen verkar vara konstant! Jag fick en version av Kepler på mail 2006, och som mailhamster så hittade jag det direkt. I mailet som följde med stod det:

"Här kommer den. Ändra filnamnet SETRANS.txt till SETRANS.xls. Fakta om programmet finns på bladet "Info". Filen blir lite stor då jag har lagt in höjddata."

Filen verkar körbar också i openoffice, det är macro-baserat. Jag har däremot inte dubbelkollat själv att reslutatet blir korrekt - så testa några punkter manuellt innan ni kör skarpt. Filen bifogas exakt som jag fick den en gång... Rapportera gärna om den är fungerande.

Att tänka på i övrigt är att RT90 numera inte används officiellt, så gå över till tex SWEREF, UTM eller WGS84 för sådant som skall användas!

/Andreas

https://www.dropbox.com/s/fgeoedfw6mmtunp/SETRANS.zip?dl=0

Konvertera koordinater

Hallå!
Jag är i behov av en excel-fil som kan konvertera från WGS84 till RT90. Jag har ett större antal koordinater som behöver ändras. När jag läst denna tråd om Keplers excel-fil så tycks det som att alla vill ändra till WGS. Hoppas filen kan jobba åt båda håll. Finns det någon som skulle vilja e-posta filen till mig.
svenpersson(at)telia.com
Ha en bra dag
Sven

Till Kepler:

Du skulle inte kunna lägga ut din fil för nedladdning någonstans så att folk kan få tag i den utan att du (eller jag, eller nån annan) behöver maila den?

Excel fil

Hej,

Skulle verkligen behöva denna fil så snart som möjligt då jag har ett stort antal koordinater jag behöver konvertera. Kan du(Kepler) alternativt någon annan som sitter på den maila den till mig är ni snälla?

Mail: Adamjb.holmgren@gmail.com

Stort tack på förhand!

Mvh

Adam

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips