Rovfågel med fisk - art?

Plåtade denna rovfågel idag, från ett berg i Skuleskogens nationalpark. Maxade zoomen på kameran (10x optisk zoom). Blev väl ingen lysande bild och så, men det är ju en hyfsat stor fågel med en hyfsat stor fisk. Två stora rovfåglar, stack iväg från berget en bit nedanför mig. När jag såg fågel med fisken tänkte jag att det var en av dem, men det borde det ju inte ha varit, eftersom den hade en fisk i klorna och borde ha varit på väg tillbaks till nästet, som jag antar var där fåglarna kom ifrån. Men vad kan det vara för art? För mörk för att vara fiskgjuse, kanske?

http://www.secretcreeks.com/lx/rovfagel1.jpg
http://www.secretcreeks.com/lx/rovfagel2.jpg

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
z5v2erik; sa:
Men vad kan det vara för art? För mörk för att vara fiskgjuse, kanske?
[/url]

Mina kulor ligger nog på fiskgjuse också. Den ser ju ljus ut på kroppen och på undersidan av vingarna.

EDIT: Kroppen i alla fall...

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Om jag inte missminner mig från TV så borde det FÖRST dyka upp en björn och ta fisken och SEDAN kommer fågeln in i bilden, var du på en provinspelning??

Båten är ju naturligtvis en Örnvik nånting, men vad heter den lilla holmen?

:)

/BAX

Tack för alla svar. Har kollat upp bilder på fiskgjuse och det verkar stämma in rätt bra.

Vad gäller fisken så skulle jag gissa på regnbåge, eftersom det en liten bit därifrån finns put-and-take-fiske efter regnbåge (i Näske).

Den stora ön på bild 1 är Norra Ulvön. Ön närmast båten på bild 2 är Hälsingen och ön bortanför är Hönholmen.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.