Hittade en kniv som legat för länge och bladet har täckts av rost. Hur får jag enklast bort det och gör kniven fin igen?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Rostig kniv
- Trådstartare Staffan Andersson
- Start datum
Vad är det för kniv? Är det en rostig Mora skulle jag bara köra lite smärgelduk och sen stålull på bladet, följt av en slipning och skärpning av eggen. Är det en finare kniv skulle jag prata med dePaul först. 
/RJ
/RJ
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Det är en finare kniv. Var är du dePaul?
Kolla jakt/vapen forum
Att behandla den på liknande sätt som man skulle med ett rostskadat skjutjärn skulle nog kunna vara en bra utgångspunkt...men jag tror nog också att om du har råd att vänta tills ovan nämnda guru/fanatiker uttalat sig.
Att behandla den på liknande sätt som man skulle med ett rostskadat skjutjärn skulle nog kunna vara en bra utgångspunkt...men jag tror nog också att om du har råd att vänta tills ovan nämnda guru/fanatiker uttalat sig.
OK/Q8 säljer ett spray som heter Mos2.
Om man låter detta verka ett tag och sedan gnuggar med stålull så brukar det avlägsna rosten.
Upprepa tills du är nöjd.
Sen finns polertrissor till Dreml maskinen om du vill ha finish.
Gnugga med ylletröja tar längre
/Patrik
Om man låter detta verka ett tag och sedan gnuggar med stålull så brukar det avlägsna rosten.
Upprepa tills du är nöjd.
Sen finns polertrissor till Dreml maskinen om du vill ha finish.
Gnugga med ylletröja tar längre
/Patrik
Grundtipps för fin kniv. Vänta på goda råd som anger hur du får av rost utan att putsa slipa av rosten. Nåt rostlösande som löser upp rosten kommer att ge kniven en fin karaktär i motsats till de blanka skadade ytor ett avslipande av rost medför. Själv skulle jag försöka lösa upp rosten försiktigt med citron eller vegetabilisk olja samt gnugga med grovt tyg. Om det inte hjälper skulle jag övergå till exempelvis fotogen och sedan samma grova tyg. Bråttom är inte nyckelordet när gamla fina saker skall restaureras till bättre men fortfarande gammaldags skick.
Bosse
Bosse
Citron? Kommer inte syran att orsaka mer rost då? Har hört att Jod (Jodopax, typ) verkar rostlösande (?).
Edit: JOZO (salttillverkaren) anger på sin websida att det går bra att blanda citron och jodsalt för att a bort rost, nån som provat?
/RJ
Hittade förresten den här när jag googlade lite:
http://school.chem.umu.se/Experiment/17
[Ändrat av Tumbleweed 2007-06-14 kl 14:50]
Edit: JOZO (salttillverkaren) anger på sin websida att det går bra att blanda citron och jodsalt för att a bort rost, nån som provat?
/RJ
Hittade förresten den här när jag googlade lite:
http://school.chem.umu.se/Experiment/17
[Ändrat av Tumbleweed 2007-06-14 kl 14:50]
oxalsyra kanske?
Oxalsyra löser rost, finns naturligt i rabarber mm men om det har tillräcklig koncentration där för att lösa roste vete katten
Nedanstående saxat från NE
oxa´lsyra (för etymologi, se oxalis),
HOOC4COOH, den enklaste organiska dikarboxylsyran. Den förekommer naturligt i bl.a. spenat, harsyra och rabarber och framställs industriellt ur koloxid och natriumhydroxid. Oxalsyra och dess lösliga salter är giftiga och frätande och kan vid intag ge njurskador p.g.a. utfällning av kalciumoxalat. Oxalsyra används vid framställning av bläck, vid färgning och tryckning, vid polering av metaller och som reduktionsmedel i många industriella förfaranden.
Oxalsyra löser rost, finns naturligt i rabarber mm men om det har tillräcklig koncentration där för att lösa roste vete katten
Nedanstående saxat från NE
oxa´lsyra (för etymologi, se oxalis),
HOOC4COOH, den enklaste organiska dikarboxylsyran. Den förekommer naturligt i bl.a. spenat, harsyra och rabarber och framställs industriellt ur koloxid och natriumhydroxid. Oxalsyra och dess lösliga salter är giftiga och frätande och kan vid intag ge njurskador p.g.a. utfällning av kalciumoxalat. Oxalsyra används vid framställning av bläck, vid färgning och tryckning, vid polering av metaller och som reduktionsmedel i många industriella förfaranden.
Rost är oxiderat järn. Att gnida bort med grova slipmedel är att ta i, men ta ett tjockt papper över en plattfil och olja kniven samt gnid, ersätt pappret när det är mättat med rost. Det här tar tid men avlägsnar bara lös rost. När du fått stålet rostfritt så att bara pororna synns, kan det vara dax för lite slipmedel som autozol, köper du hos biltillbehörsaffären. Nytt papper på plattfilen och håll på tills du fått bort porerna. Det tar tid och glöm inte bort ryggen på kniven. Till nästa gång olja stålet och förvara inte kniven i slidan mellan utfärderna.
go tur
go tur
Citron, veg.olja och grovt tyg hjälpte lite, men bara lite. Det värsta är borta men fortfarande är bladet svart här och där. Prövade lite med stålull på ovansidan av bladet, där det inte skulle kunna skada så mkt. Inte ens stålullen bet dock.
Kanske ska säga att kniven legat utomhus en längre tid.
Verkar vara dopp i "gryta" som gäller
Kanske ska säga att kniven legat utomhus en längre tid.
Verkar vara dopp i "gryta" som gäller
öringen; sa:Hittade en kniv som legat för länge och bladet har täckts av rost. Hur får jag enklast bort det och gör kniven fin igen?
Du byter bort den.
"En rostig kniv mot en mora-spik
En mora-spik mot en cykelhjäm"
Och så vidare.
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 18
- Visningar