Rookie med ambitioner!

Hej alpinister,

Jag skulle gärna utöka mitt fjällvandrande och klättrande åt alpin-hållet till. Kvällslektyren består av Freedom of the Hills och jag har gått kurs i alpinism med UCPA och Svenska klätterförbundets fortsättningskurs i klippklättring och jag känner mig inte i närhaten av redo för bergen. Så - har ni några förslag på hur man går vidare?

Jag bor i Uppsala, så bergen är inte precis runt knuten. Så var åker man? Norge kanske?

// Cantrell
 
Lite tips från nybörjaralpinist sedan förra året, men mycket van frilufsare.

Norska turistföreningen har en hel del turer med alpinism/glaciärvandring-klättring. Det kan vara en fortsättning. Inte provat själv. En annan att ge sig på via ferrata. I Österike och Italienska dolomiterna finns massor och en del ganska högt belägna runt 3000 m+, med viss glaciärvandring för access. Då slipper du momentet med att sätta egna löpande säkringar.

Men framför allt gäller det nog att hitta erfaret sällskap att klättra med, lyssna och lära. Och välja rätt berg-leder. Börja med enklare berg och leder F och PD- som inte kräver löpande säkring eller har fasta järn för det. En hel del berg i Alperna har hyfsad access med linbana. Var bara noggrann med acklimatiseringen och var uppmärksam på höjdsjuka.

Det finns mycket du kan träna på även om du inte är i bergen. Reparbete t ex. att gå inknuten, Z-hiss, firning, repklättring. Även selfarrest med isyxa i en snöbrant och vintercamping. Överhuvudtaget är det bra med erfarenheter av längre exponerade uteaktiviteter i vintermiljö, lära sig att hålla sig torr, varm och mätt, och lära sina begränsningar. På höjd fungerar hjärnan inte så snabbt som hemma, så ju mer som sitter i ryggraden desto bättre. Kommer själv just från lite backträning i mördarbacken (Falun) och lite replek - firning och repklättring med prussik och tiblock (nyinköpt). De där vardagsträningarna är bra för att förbättra sin teknik och rutin.

Välkommen i de bergtagnas gäng.
 
Get real allt under D+ ar skidaking ring nar ni ska klattra och by the way alkohol ar skadligt

Japp och vaddå börja med att ta Open Water Diver. Allt grundare än tungdykning är snorkling och badlek...

Alla kanske inte har din erfarenhet av klättring. Vi är några som faktiskt vill komma hem till våra barn, dvs alpinism är en rolig sport men inte allt i livet och inte värd att dö för. Att som nybörjare ge sig på D+, anser jag är att ta onödiga risker. Men ge oss några år skall vi nog ge oss på både D och TD. Jag tänker lära mig gå innan jag springer. Förra året gick jag från F till PD+ och i år AD. Så jag är på väg, höjdmeter för höjdmeter.

Skål

AV
 
Men framför allt gäller det nog att hitta erfaret sällskap att klättra med, lyssna och lära. Och välja rätt berg-leder. Börja med enklare berg och leder F och PD- som inte kräver löpande säkring eller har fasta järn för det. En hel del berg i Alperna har hyfsad access med linbana. Var bara noggrann med acklimatiseringen och var uppmärksam på höjdsjuka.

Tack så mycket Anders!

Då måste jag fråga om ni har tips på var man hittar F och PD? Kanske ffa i Sverige och Norge men även i alperna.
 
Tack så mycket Anders!

Då måste jag fråga om ni har tips på var man hittar F och PD? Kanske ffa i Sverige och Norge men även i alperna.

Du kan botanisera lite på den här sidan: http://www.scandinavianmountains.com/

Klätterförare mer specifikt över Jotunheimen hittar du här: NTK klatreförer for Jotunheimen.

..komplettera gärna med boken Norges Fjelltopper over 2000 meter. Boken innehåller en del lättare "klätterleder" av respektive topp men framförallt MASSOR med bilder och detaljerade kartor som är jättenyttiga när man planerar resan.

Lycka till
//Björn, som åker till Hurrungane och klättrar i Augusti :)
 
Ta inte allt sa seriost.

I lordags var jag uppe pa Mt Blanc med en rookie. Som uppvarmning gjorde vi Arête des Cosmiques veckan innan. Vi gjorde turen over Tacul och Maudit upp till toppen det var extremt bra vader och det tog knappt 6h till toppen.


Just go for your dream.
 
Tack så mycket Anders!

Då måste jag fråga om ni har tips på var man hittar F och PD? Kanske ffa i Sverige och Norge men även i alperna.

Finns mycket på Internet. Summitpost.com är en bra sida att spana in. Finns även ett fåtal svenska toppar med. Förutom Sarek och Kebområdet är ju svenska fjäll ganska rundade. En vinterbestigning av säg Städjan eller Storvetteshogna i Dalarna (dvs närmast Uppsala) får väl räknas som F, dvs mest vandring på snö. Inte så mycket klättring. Men det är en bra början på egen hand. Norge med t ex Jotunheimen har massor av möjligheter. Även där får nog normallederna på Galdhöpiggen och Glittertind räknas som F-PD- under vintern, men du får lite glaciär iaf. Dvs fjällvandring med lite extra.

I alperna har jag endast varit i Zermatt på hög höjd. Där finns flera bra nybörjartoppar, t ex Breithorn, Castor och Pollux. Men som sagt med erfaret sällskap.


@David Fält: Jag lät nog också surare än jag var. Klart man skall våga spänna bågen och bara komma sig iväg.
 
Hej,

Jag skulle nog rekomendera Monte Rosa-massivet på italienska sidan. Där finns många lätta 4000-metrare och bekväma hytttor med god mat. Jag var där med Icicle Mountaineering som är en engelsk firma, men det finns ett ganska stort utbud av den typen av arrangemang (Jagged Globe till exempel).

Jag har varit alperna både med och utan guide och kan rekommendera att ha bergsguide. Även om det är dyrt så hinner man med så mycket mer att det känns värt det och det är dessutom ofta svårt att bilda sig en uppfattning om lokala förhållanden innan man väl är där.

//Johan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.