Romboleden - älvdalen till lofsdalen

Jag har kikar på att gå Romboleden från Älvdalen till Lofsdalen och har inte hittat överdrivet mycket beskrivningar från människor som gått den sträckan. Har fått bra tips i de få trådar som diskuterar sträckan här. Jag skulle gärna vilja veta ännu mer från någon som gått just den sträckan. Bäst är såklart info från någon som gått den mer nyligen.

Exempelvis hur täckningen är på olika ställen, tillgång till vatten generellt och hur många dagar man bör avsätta för den sträckan. Men alla tips och beskrivningar tas som sagt tacksamt emot!

Har du någon karta på leden ?
Vatten är jag ganska säker på att du kommer se varje dag, med tanke på området som leden går genom.
Har är det en sloggbod med rast stuga på Rombovallen.
Har besökt den när jag kört till Lofsdalen från Idre.

1:an pekar ut begravningsplatsen för pilgrimer.

Ja, passerar nog iallafall mindre bäckar varje etapp. Var nog lite otydlig i mina frågeställningar. På en del ställen är det svårt att veta om det är svårt att nå vattnet då det kan ligga i anslutning till en myr. Uppfattat det som att det är bäst att gå med kompass och avvika från leden (det verkar inte vara mycket till led) via Storhäden till Granåsen och där verkar det exempelvis vara sämre med vatten. Även om jag kommer att bära med mig en del vatten så vill jag gärna övernatta vid med vatten. Kommer att ha två hundar med mig så blir väldigt mycket vatten att bära om man inte kan planera turen på ett smart sätt så att de kan dricka fritt när man slår läger iallafall. Skulle behöva tips på hur många dagar det är rimligt att lägga upp turen på för då är det lättare att planera eventuella övernattningsställen utifrån vatten.

Har du någon karta på leden ?
Vatten är jag ganska säker på att du kommer se varje dag, med tanke på området som leden går genom.
Har är det en sloggbod med rast stuga på Rombovallen.
Har besökt den när jag kört till Lofsdalen från Idre.

1:an pekar ut begravningsplatsen för pilgrimer.

Tack för tipsen, får se om jag bryter när jag kommer till Lofsdalen eller om jag fortsätter och då går upp över Rombovallen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips