rolla med torrdräkt

hej!
skaffade en bra torrdräkt förra året för att förlänga paddelsäsongen men också för att kunna öva mer på eskimåsvängen utan att frysa ihjäl. Trodde att luften i dräkten också skulle göra det lättare. Men, till min förvåning känns det nästan omöjligt att rolla med dräkten, vet inte riktigt varför men luften trycker på nåt vis armarna mot däcket och hindrar rörelsen. Jo, förssöker presa ut luften innan jag sätter mig i kajaken. Har annars en hysad roll.
Är det nån som har upplevt detta och har nån ide.. Jo jag ska fortsätta träna med dräkten.

Ett knep

lär vara att hoppa i vattnet och pressa ut luften genom att lätta på manschetten runt halsen.
Sannolikt har du för mycket luft och därmed för mycket flytkraft.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har rollat mycket i torrdräkt + flytväst denna vår. Det funkar jättebra med min Vivianne. Precis som du påpekar är det klokt att tömma dräkten på luft. Dessutom har jag en neoprene-huva som jag drar på mig innan övningarna och den gör verkligen skillnad... annars är det ju svinkallt runt skallen då man har den mycket under vattnet samtidigt som isflaken ligger kvar. Däremot är huvan alldeles för varm för att paddla omkring med...

Kamraten diskuterade detta häromdagen...

Hans upplevelse var att han fastnade när han försökte sig på att rolla med torrdräkt och pga luften så satt han som i ett skruvstäd i kajaken när han försökte sig på en wet exit.

Men efter luftning gick det bättre att komma loss.

Själv har jag dock ingen egen erfarenhet då jag aldig paddlar i dylika dräkter.

Skippa kajaken,,,,,,,,,,,

Jag har skippat kajaken när jag ska rolla, det går mycket bättre utan kajak faktiskt. :)

*undrar om det beror på att jag har en sit-on-top,,,,,,,,,,,,,,*

Huvan förresten är guld värd att dra över öronen när det är kvällsdags och myggen anfaller från alla håll och kanter, och behåller man torrisen på och drar på sig ett par operationshandskar så går dom bet att försöka ta blodprov, dom små äcklena.

Okej att man kanske ser bra lustig ut i den konstellationen, men det är ju inte stadshotellet man är på precis. :)

Hade

för 20 år sedan en paddeljacka med latexmuddar både runt handleder och hals. Med den gick det utmärkt att rolla och den var rätt lagom vid forspaddling. Hel torrdräkt kanske är lite overkill i många sammanhang?

Thure

Jag använder också torris om det inte är varmvatten.
Hur tömmer du ut luften?
I vattnet var ett förslag. Jag brukar sätta mej som "kanonkula" och krama om benen och två fingrar i halsmudden.
Då blir det ganska lite luft kvar och man blir slimmad och skrynklig.
Glömmer man det så känner man sig "korkad" i vattnet.

Jo jag brukar också försöka pressa ihop mig och släppa ut luft genom halsmudden men jag upplever att det ändå byggs upp ny luft i dräkten efter en tids paddling. Trots att dräkten är tät med latexmuddar och hela sockar. Vid akut läge hinner man förmodligen inte börja pressa ut luft innan man gör en (ofrivillig) roll. Så frågan är om det då är säkrare utan torrdräkt men med roll än tvärtom? Men det måste ju gå, får fortsätta öva...

Jag har inte upplevt att det bygger upp luft när jag paddlat någon timma. Efter kissepaus får man tömma på nytt. När jag glömt tömma luft (ej blåsan) har utgång funkat utan problem (vanesak?) och blir mest förvånad då att man flyter bättre än vanligt.
Jag sitter i Tahe Greenland t.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips