Rogen området

Hej!

Till sommaren har vi planerat att vandra i Rogen området. Vi skall huvudsakligen gå mellan fjällstugorna i området för att på ett par ställen ta dagsturer för att fiska eller liknande. Jag undrar om någon av er har varit och vandrat här innan och om ni har några tips om var det är bra fiske och andra trevliga sysselsättningar i närheten av rogenområdets fjällstugor.

- Ulf

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack...

jupp, jag har sett att det brunnit ner. Det verkar ju dock inte vara några problem att övernatta där ändå...

Visst finns det tips på STFs hemsida, men jag skulle gärna ta lite mer detaljerade tips från någon som varit där och fiskat lite i de olika vattnen.

Jag var där augusti -02

I sommras var det varmt.

Vi gick från Grövelsjön till Tänndalsvallen.
Ganska långt mellan stugorna vissa sträckor, speciellt eftersom det är ganska stenigt och stundtals riktigt kuperat. I stället för Rogen så stannade vi en natt vid Käringsjön, ringa och boka någon dag innan är säkrast.

Grövelsjön - Storrödtjärn 22 km,
Storrödtjärn - Käringsjön 21 km,
Käringsjön - Skedbrostugan 12 km (mera lagom),
Skedbro - Tänndalen 21 km.

Både Storrödtjärn & Skedbro ligger fint vid vatten så man kan bada.

Förutom första & sista sträckan så är det mer skog än fjäll.

Bästa utsikten på hela veckan fick vi när vi var nästan framme. Efter en lunch vi broktjärnskojan följde vi leden uppför Rödfjället, när man är nästan uppe så vänder man sig om och njuter. Man ser fler mil åt söder, väster & öster.

Fiska gjorde vi inte, men vi såg de som gjorde med lyckat resultat. Fast man såg inte så många människor överhuvudtaget, ganska lugnt område.

Myskoxarna höll sig undan de med.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips