Rogen/Femundmarka med hund.

Är lite sugen på att ta mig till femundmarka från kärringsjön/rogen, med hund.
Har varit i närheten tidigare, men utan hund, är lite nyfiken på om någon gått där och i så fall om den steniga terrängen blev till något problem för hunden.

Ja du.. Vad har du för hund då? Det beror lite gran’ på den faktiskt.
Många släpar upp på sina vandringar: små sällskapshundar eller modell större vakthundar,. Ingetdera är särdeles lämpligt i fjällmiljöerna. Dom har vare sig ork eller passform för uteliv.
Rogen är fyllt av blockig sten. Stort och smått.
Dock.. En hund går där husse & matte vill gå, självklart.
Går du med klövjeväska på hunden din, kommer hunden förr eller senare fastna bland stenar, så mycket sten är det, även om du håller dig på märkta leder.
Att gå i Rogen med hund är och kan bli jobbigt.- mest för dig själv- då du ideligen måste ha koll på hunden. Men är du van att hålla koll å’ ha hunden din, tror inte direkt att det är några problem.
Men håll din jykke’ kopplad i en lång lina.
Annars kan jag bara önska dig en fin vandring. Stora gamla furor, grå mossa, mycket lättgånget överlag och en total tystnad.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för svar. Jag har en portugisisk vattenhund, han är rätt tålig. Men jag är medveten om den jobbiga terrängen och tänker att jag skall gå från kärringsjön mot femundmarka, hålla mig vid de första sjöområdena, fiska och ta kortare avstickare. Det bör han klara hoppas jag. Klövja får han göra, alla bär sin egen mat :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips