Rörligt höftbälte: måste eller fluga?

Hejsan.
Det senaste på ryggsäcksfronten verkar ju vara de rörliga höftbältena.
Har någon (som befinner sig i den verkliga världen, dvs mellan lägren "Farfars päronsäck är fortfarande oöverträffad" och "Har du inte senaste modellen av klätterhaus värsting är du en fara för dig själv och andra.") något klokt att säga om dessa?

Hur fungerar de i praktiken på en flerdagarsvandring? Håller infästningen?
Älskar man rörligheten, eller blir det bara instabilt?
Är det en smakfråga om man lägger en extra tusing på att obehindrat kunna vicka på höfterna eller på något annat kul?
 
Vet inte riktigt vad "rörliga höftbälten" innebär, men det låter som effekten skulle kunna bli lite som fjällrävens gyro(ram)säckar? I så fall inget nytt!
 
KLAGER; sa:
Vet inte riktigt vad "rörliga höftbälten" innebär, men det låter som effekten skulle kunna bli lite som fjällrävens gyro(ram)säckar? I så fall inget nytt!

Det innebär att du kan ställa om höftbältets vinkel( på de jag sett) Tänk dig ett låsbart hjul på varje sida av ryggsäcken där höftbältet är fäst.
/Marcus
 
Jag har en Fjällrävensäck med ram som har några år på nacken. Den har en upphängning av bältet som jag tror de kallade gyro. Det funkar helt suveränt. Det gör det att höfterna kan röra sig helt fritt när man går. Stabiliteten kanske blir något sämre men det är det värt. Man klättrar ju knappast med en ramsäck.

/Hans
 
KLAGER; sa:
Vet inte riktigt vad "rörliga höftbälten" innebär, men det låter som effekten skulle kunna bli lite som fjällrävens gyro(ram)säckar? I så fall inget nytt!

Jo visst tänkte jag på enpunktsupphängda höftbälten. Sådana där man kan vicka på höfterna utan att få säcken med sig, alltså. Om jag kallar detta för "det senaste" säger det kanske mer om mig än om säckarna. ;-)
 
Tjena!
Prislappen bestäms inte av rörligt eller icke rörligt höftbälte, utan av kvalitet. En värstingsäck är dyrare än en enklare säck oavsett bälte. Däremot kan man se att många bättre säckar har just dessa bälten. Är detta en slump, mode eller att de har visat sig vara bättre? Det är upp till var och en att medöma vilket. De finns ju alltid folk som hävdar att det var bättre med två TV kanaler, svartvit TV o.s.v...

Jag skulle nog vilja påstå att det är bättre med rörliga bälten, man slipper att säcken gungar med på varje steg, istället så håller sig säcken mer rakt. Vissa vandrare upplever att de rörliga säckarna kränger väl mkt i oländig terräng. På ex. Klättermusen & Norröna så kan man dra åt ett par remmar vid bältet för att fixera bältet. På detta sätt kan man käka kakan och samtidigt ha den kvar, liksom.

Ja, infästningar o dyl håller. Åtminstonde lika bra som något annat på ryggsäckar, så peppra mig inte med historier om trasiga säckar är ni snälla.
 
Synkron II

Hej!
Jag har en Norröna säck sedan ett halvår tillbaka med frisvängande höftbälte och jag är nöjd med det. Jag har sett en del olika lösningar på hur själva upphängningen är beskaffad, men har bara konkret erfarenhet av synkron II, som norröna kallar sitt.
I och med att jag inte har haft den särskilt länge så vet jag inte hur nötningstålig den är, men jag har burit rejält tungt i den, och det är väl framför allt då som skillnaden känns.
Poängen är ju att när man går så vickar man normalt sett lite på höften varje steg man tar, denna vickningsrörelse (eeh..) arbetar mot säckens tyngd. Följaktligen så lyfter du säcken en liten bit varje gång du vickar. Det frisvängande höftbältet syftar nog mest till att ta bort det motståndet.
Mitt tips är nog att testa en säck själv med tung packning och se om du gillar det. På Norrönas säckar går det att tighta upp frisvängningen så att den inte blir lika "lös". Kan ju vara bra om man har hög tyngdpunkt på sin packning.
Men alltså.
Ja, jag älskar den ökade rörligheten.
Jag har bara varit ute fem dagar som längst och den har hållit ihop, men norröna är ju kända för att vara slitvargar.
Bärsystemen gör ofta säcken tyngre, men i min åsikt trevligare då man bär tunga bördor.

/Daniel
[Ändrat av black dog 2003-04-23 kl 09:55]
 
Fluga

Jag har också en Norröna med synkron, men den första varianten. Jag har gått uppskattningsvis 30-40 mil med hyfsat tung packning och tycker det fungerar bra. Det finns inga teckan på att fästet skulle hålla på att gå sönder, men i ärelighetens namn vet jag inte om rörligheten i höftbältet hjälper till så mycket. Jag har gått en hel del med andra säckar med fast höftbälte och jag upplever inte någon nämnvärd skillnad. Skulle jag välja mellan två likvärdiga säckar varav den ena har rörligt och den andra fast höftbälte skulle jag inte prioritera den med rörligt såvida inte priset vore detsamma. Alltså - lägg inget extra för ett rörligt bälte. Däremot kan det stämma att de säckar som är verkligt bra i övrigt vad gäller komfort och kvalitet dessutom brukar ha ett rörligt bälte. Bältet är alltså snarare en bonus och inget argument i sig.

För att svara på frågan: Fluga!

Kalle
[Ändrat av Kalle E 2003-04-23 kl 10:07]
 
Kan det inte bli problem med en tungt packad ryggsäck och rörligt höftbälte? En plötslig rörelse borde kunna vara mera påfrestande för ryggen? Ryggskott?
 
Rörligt

Fluga vet jag inte, men jag har haft en Klättermusen Gnejs som hade det redan 89 eller nått. Och den har gått många mil åkt jorden runt och nog fungerar rörligt höftbälte speciellt om du går brant. De kan därimot bli fladdrigt om du packar tungt och högt. Men på min Klättermusen spänner jag bara två remmar så blir den fast.

Och hur man skulle kunna få några ryggskott förstår jag ej, den tillåter ju bara rotation av höftbältet och man rör inte höfterna så mycket i verkligheten...
 
Uppskattad finess värd 600 kronor

Jag har bara goda erfarenheter av centralt upphängt avbärarbälte. Det behöver inte vara lika avancerat som på min Storen90+ utan en hyggligt centralt placerad infästning räcker gott. Fördelen visar sig tydligt vid 25+ kg och terräng där man lyfter fötterna.

För att ge dig lite köpstöd så värderar jag Norrönas Syncro till 500-600 kr.
 
Behövs, på nåt sätt

Jag har bara testat "riktiga" centrumupphängda bälten i butik, men de flesta säckar har en viss mjukhet i den här riktningen även om de har "fast" infästning.

Problemet är i det fallet att samtidigt göra bältet tillräckligt styvt i bärriktningen.
Ett exempel är Berghaus Cyclops-system, där de nyare (=senare än tidigt nittiotal :) ) säckarna har fått ett styvare bälte som inte alls rör sig lika fint med höfterna. Det gamla bältet har alltså en "naturlig" mjukhet i den ledden.

När jag bytte säck med en kompis som hade nyare säck tyckte jag att den var bänglig eftersom säcken vreds med höftrörelsen och samtidigt bromsade höftens svängning.

Alltså: hur man än uppnår funktionen med rörlighet i höften så behövs den.
Men man måste ju inte hänga upp bältet i en Steadicamsele för det.
Fjällrävens gyrosystem var till exempel en älska-/hata-lösning. Vissa ramlade av spängerna flera gånger om dan med den lösningen (som är frisvängande i flera ledder).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.