Roadtrip Norge

Läste nyligen en kort artikel i senaste Brant. Ämnet var roadtrip och platsen Norge för diverse klättring och paddling. Väckte helt klart suget efter att åka en sväng till grannlandet för främst klättring men även också bara för att njuta av scenariot.

Någon som gjort något liknande och har lite vassa tips att komma med?

(främst sport och boulder som är av intresse...)

Senast ändrad:
Har inte läst artikeln, men kan säga att klättring finns det hur mycket som helst av i vårt kära grannland.

Om du är ute efter sport och bouldering så kan jag rekommendera Oslo och Rogaland (dvs vid Stavanger), som jag har erfarenhet av. Båda ställena har högklassig sportklättring (ja, det finns mer än Sirekrok i Rogaland), och efter vad jag har hört, bra bouldering. Bergen ska heller inte vara så dumt.

Sen finns det såklart ännu fler ställen längre norrut.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Grymt avundsjuk på konceptet roadtrip i Norge, är själv inte klättrare, men kanske kan något av tipsen vara till nytta. Kör via Oslo över Hardangervidda, där det finns isklättring, kör norrut för kajakpaddling i Sognefjorden, stanna till i Gaupne och Nidgårdsbreen, där ni tar en glaciärtur till Högsta Breakullen, kör vidare över Sogndalsfjellet, och stanna i Norges högalpina klättringscenter Turtagro. Där kan du slå dig till ro med andra entusiaster och få massor av tips.

Se http://www.norgesguidene.no/ för mer info
Ha en kempefin tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips