Ritning enkelt vindskydd

Som scout tillbringade jag väldigt många nätter i vindskydd. Dessa vindskydd var gjorda i tunga men slitstarka presseningar. Nu när man nu har blivit äldre så saknar jag ibland dessa nätter. Tanken slog mig att sy ett eget som jag och barnen kan sova i.
Själva takdelen är 2,5x3m vilket bör vara lagom för 4 personer, syr man i extremtextils ripstop 65gr/m så hamnar totalvikten under 1kg. Jag har även tänkt att sätta ett myggnät i framkant som kan fällas upp/ner och fästes i sidostyckena med dragkedja eller kardborre. I varje hörn monteras linfästen (dubbelvikta trekanter) som sys in i sömmen. Konstruktionen är mycket enkel och total tygåtgång vid 150cm tygbredd blir ca 9m. Det finns förmodligen en hel del finnesser man kan lägga till såsom fickor på sidan etc. Jag har även en ritning på tältkåta som jag publicerat här på utsidan. Det var ett tag sen den ritningen gjordes men nu känns det att det är dags att prova att sy den efter att vindskyddet blivit klart.
 

Bilagor

  • Vindskydd.pdf
    16.5 KB · Visningar: 2,003

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...