Rippade X4:or på Tunaberg

Tack Robin Dahlberg och Calle Martins! En mycket intressant sammanställning av olika rapporter. Jag efterlyser fortfarande mätningar på topprepande vs elasticitet. Om en person på 90-100 kg får ett tillfälligt nästan statiskt rep efter en dags topprepande så kan det vara katastrofalt för säkringskedjan när man leder? Jag har för mig att Kropp-rapporten slog fast att när den översta illa placerade kammen rök och 2-mannen trasslade in sig i den aktiva änden så att den änden blev statisk, då var det i princip kört när dessutom själva repet var så statiskt. Borde vara enkelt och viktigt att kolla om det är så.

... och visst borde man vända när säkringarna börjar närma sig det imaginära, men man gör ju inte alltid det. Visst borde man se till att ha överkapacitet på dåligt säkrade leder ... men om man inte har det och ändå vill optimera skiten, så bör man ha kunskap om hur det bör göras.

Jag håller med om att ballnuts är suveräna. Jag använder dem ofta där alternativ saknas. Jag använder även knutar, birdbeaks och skyhooks och tror att de ofta/ibland kan vara helt ok.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips