Rimlig kostnad för en bergsguide i alperna?

UCPA är bra

UCPAs alpinistkurser är finfina. Jag var med och filmade deras initiationskurs och blev imponerad över vilket bra upplägg de hade och vilken grym upplevelse det gav deltagarna.

Sätt hellre upp målet att du ska lära dig röra dig bekvämt i alpinterräng än att du ska upp på en viss topp/höhd. Mt Blanc kan du mer eller mindre gå upp på egen hand om du läser på lite. Det är mest en lång promenad.
 
Det ena utesluter ju inte det andra

Ja jag vill lära mig att röra mig bekvämt i alpin terräng....genom att anlita en guide som lär mig saker samtidigt som jag kommer upp på några toppar.

Men tack för tipset.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag tror att en guide ger mycket mer på fem dagar än en hel säsong att försöka lära sig med kompisar, plus att jag tror det är säkrare. Har du pengarna satsa på guide, har du tiden: satsa på utan guide. Har du tid och pengar? Bli guide!
 
Jag har klättrat med UIAGM guide några gånger, det är ett par år sedan nu men då var runt 3000:- om dan vad svenska guider ville ha ungefär.

Tycker definitivt att det är värt det. Jag har varit tydlig med att jag går med guide för att jag vill lära mig att klara mig själv och de har de tagit fasta på. Bättre kurs är nog svårt att hitta.
 
Bestiga 4000 m berg

Jag och min fru har bestigit Breithorn (utgått från Zermatt) med guide. Tillsammans var vi ett halvdussin "bergsbestigare" , vilket gjorde att kostnaden var överkomlig. Men med rätt utrustning (stegjärn, klättersele och rep) och stabilt väder är det inga större problem att göra det tillsammans med en kompanjon utan guide.

Vi har beskrivit vår gemensamma bestigning av Breithorn på vår hemsida http://www.bergtagna.se/
under fliken Europaweg Schweiz 2006 och min bestigning av Breithorn under fliken Chamonox - Zermatt 1999.
 
Jag och min fru har bestigit Breithorn (utgått från Zermatt) med guide. Tillsammans var vi ett halvdussin "bergsbestigare" , vilket gjorde att kostnaden var överkomlig. Men med rätt utrustning (stegjärn, klättersele och rep) och stabilt väder är det inga större problem att göra det tillsammans med en kompanjon utan guide.

Vi har beskrivit vår gemensamma bestigning av Breithorn på vår hemsida http://www.bergtagna.se/
under fliken Europaweg Schweiz 2006 och min bestigning av Breithorn under fliken Chamonox - Zermatt 1999.

Det är väl det som är grejen? Vad gör vi om det skiter sig?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Liknande trådar

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.