Rimlig kostnad för en bergsguide i alperna?

Tänkte se vad ni som har erfarenhet anser att det är rimligt att betala för en bergsguide i alperna. Jag har fått en pris på 380 euro/dag = ca 3300 kr.

Det jag vill göra är att bestiga min första 4000-meterstopp. Förhoppningsvis redan i sommar.

Hans förslag var då en 5-dagarstur. I det ingår ett par dagar utbildning + bestigning av Jungfaru och Mönch. Det är ju bra "nybörjartoppar" men jag känner ändå att jag vill gå med guide. Utöver det tillkommer boende och liftavgifter för honom och transport med bil 18,50 kr/mil.

När jag räknat på det så hamnar den totala kostnaden på ca 21 000 kr bara för honom = ca 4200 kr/dag. Då har jag inte räknat in resa, mat, boende och hyra av viss utrustning för mig. Det går att vara 1-3 personer och dela på honom som guide och således också kostnaderna.

Men min fråga är om det är dyrt, billigt eller mittemellan? Jag har ingen koll alls. Jag har bara kollat med det här företaget. Någon som har koll på andra bra företag/guider? Jag måste inte nödvändigtvis klättra dom topparna. Det går ju att vara någon annanstans också.

OBS! Jag känner till UCPA men vill undersöka möjligheten att få lite mer personlig coachning och guidning.

För övrigt så kanske det finns någon som är sugen på att hänga med. Det kryllar ju inte av kompisar som har lust eller möjlighet att hålla på med sånt här. Jag kommer att åka någon gång i mitten eller slutet på juli.
 
Mycket pengar kanske men man får som så ofta annars vad man betalar för. Som du själv skriver, finns billigare sätt att klättra 4000+, men jag är säker på att du får mer än bara ett "tick" med en BRA bergsguide.
 
Hej!

Vad kul att du vill ut i fjällen! Jag vet inte vad som är en skälig ersättning för att anlita en guide, men det låter rimligt. Om målet är 4000m meter och mer kan ett alternativ vara att börja träna och förbereda sig här hemma i Sverige.

Varför inte åka på den nationella gräsklätterträffen i Dalarna om en vecka? (Se senaste Bergsport för mer info) med flera klättrare som kan dela med sig av erfarenheter och kunskaper samt tips och trix för allmän fjällfärdsel. Dessutom gratis.

Sen ska man aldrig glömma Norge! Oändligt med fjäll och klättring i alla dess former, närmare än alperna och billigt.(om man köper allt mat i Sverige).

Go tur!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Var just i charmonix och frågade då en bergsguide vad han skulle ta för guidning upp på Mount Blanc. 800€ var priset sa han.
 
Ucpa

Det billigaste sättet jag vet att hyra en bergsguide är via UCPA. Gick själv en veckas högalpin klättring får kanske 10 år sen, har för mig att jag betalade 4000:- för guide, mat, boende och liftkort en vecka i Chamonix. Endast resan tillkom. Guiden hade 15 års erfarenhet och kursen var väldigt bra.
Detta kanske kan vara något, vet inte vad det kostar bara: http://www.ucpa.se/Bestig-Mont-Blanc-Chamonix
 
Hmmm....

Tack för era svar.

Det känns som om jag borde kolla upp det företaget jag har kontaktat redan och om jag inte hittar några hemskheter om dom så kan jag ju anlita dom. Som jag förstår på era svar så är det ett rimligt pris. Varken billigt eller dyrt. Och som sagt så brukar det ju vara så att man får vad man betalar för.

Jag har varit i Norge och ska dit i sommar också. Men jag vill till alperna och se om det är så fantastiskt som alla säger. Och jag vill upp på 4000 m för att se hur det känns. Det kan jag inte göra i Sverige eller Norge.

Men är det någon som har koll på fler företag som guidar där nere? Helst svensktalande men inte nödvändigt. Det är ju kul att jämföra lite.
 
Priset är fullt normalt men eftersom du inte delar kostnaden med en grupp kan det låta som mycket pengar för fem dagar. Finns företag som sätter ihop gruppresor där allt utom liftkort, lunch/middag samt utrustning ingår i priset och eftersom de fyller ut med andra deltagare blir priset lägre. Om du kan hitta två personer till så hade jag kört på det företaget du beskrev, då ni själva går igenom vad ni vill lära er samt delar på fasta kostnader som guide/boende och transport. Hade jag varit själv så finns det bättre alternativ (mer prisvärt) för att lära sig grunderna och bestiga en 4000 meters topp.

Jag hade även lagt ner tid innan resan på att förstå grunderna gällande teknik, knopar, inknytning etc så får du ut mer av guiden och tar in kunskapen fortare. DVD alpine essential skadar inte att ha tittat på innan http://www.mcofs.org.uk/alpine-essentials-dvd.asp samt boken ”Mountaineering: The Freedom of the Hills”.

Guidefirman Icicle i Chamonix har prisvärda kurser och hyr även ut utrustning till lägre priser än i byn. Kanske denna kurs kan vara något för dig? http://www.icicle-mountaineering.ltd.uk/alpine+introduction+course.htm
 
Priset kan jag inte säga något om, annat än att om man vill ha personlig guidning själv kommer det självklart att kosta en slant.

Viktigare är nog vad du får för pengarna. Jag har sett guider med klienter i Alperna. Ofta går de med klienter i kortrep och talar om exakt vad man ska göra. Däremot vet jag inte om man lär sig så mycket om varför man gör på ett visst sätt. Jag tycker du ska vinnlägga dig om att du får en guidning där målet inte bara är att du kommer till toppen, utan att du ska få grunden till att bli självständig alpinist. Det kan man begära om man ska gå med guide i 5 dagar och betala över 20000 kr för det.

Alternativet är att du hittar ett erfaret gäng att hänga på. Det ställer helt andra krav på dig, eftersom du inte kan lägga över lika mycket på dem som på en guide. Även om du kommer vara den svagaste länken i säkerhetskedjan, ska du vara en länk att lita på. Då måste du kunna ta alla personliga beslut själv och kunna grunden i kamraträddning. Det var så jag började för 5 år sedan i Zermatt, men jag tränade hårt innan på att lära mig alpina tekniker och hade redan grunden med vinterfriluftsliv.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
Phillipe Bergsguide skola/alpinism kurser? Alpin / Bigwall 4
donga Bergsguide Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...