Riktiga bjässar

Re: Re: Myter och missuppfattningar

kanotisten; sa:
I detta fallet fattar jag inte heller nedanstående inlägg. Var finns den "felaktiga" fördommen??

hassex; sa:
Jag tycker det är rätt kul att läsa om olika myter och missuppfattningar. Här är en bra sida

http://www.physto.se/~vetfolk/index.html

Kolla deras länksamling

http://home.swipnet.se/fel/main/skronermyter/

en till sida.

Hans Friedel

Myten är förstås att ett deplacement fartyg bara kan gå så fort som den är lång eller(fart/längdförhållande på ungefär 4,4 om man räknar med meter och km/t, 1,34 med fot och knop). Denna myt är otroligt seglivad. Men läs gärna den engelska länken som jag länkade till i mitt översta inlägg han förklarar det mycket bättre än jag.

Hans Friedel

Myter, missuppfattningar - och att läsa innantill...

hassex; sa:
Myten är förstås att ett deplacement fartyg bara kan gå så fort som den är lång eller(fart/längdförhållande på ungefär 4,4 om man räknar med meter och km/t, 1,34 med fot och knop). Denna myt är otroligt seglivad.
Hans Friedel

Visst, men att just det är omöjligt är det å andra sidan ingen som påstått, heller, bara att vid högre farter går den mesta energin åt till att riva upp sjö i stället för framdrivning - vilket för övrigt var vad det ursprungliga inlägget gällde.

Om du läser inlägget från Björn Thomasson (som i egenskap av konstruktör och byggare av ett antal båtar, kanoter och kajaker känner _väl_ till det här både praktiskt och teoretiskt) med rubriken "Den relativa farten" så ser du att han också uttrycker sig lite mer nyanserat. Han påpekar ju att det i praktiken är mer komplicerat än denna enkla formel. (Läs gärna hans länk, också.)

Man ska, precis som du säger, inte tro på allt man läser på internet - men även på internet är det bra att läsa innantill och se vad det faktiskt står... ;-)

LC

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
"Upp flyga orden, tanken stilla står.
Ord utan tanke aldrig himlen når."
- William Shakespeare

Hans Friedel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips