Riksgränsen-Abisko

Hej!
Tänkte gå Riksgränsen-Abisko via låktatjåkka-kårsavagge. Tanken är att gå på 4-5 dagar. Nån som har tips på var/hur man går i området för att få bästa upplevelsen? Hinner man med någon sidotur på angiven tid? Vi kommer tälta och är hyggligt ovana vid fjällvandring, men har vandrat lite förut.

Tacksam för allmänna tips och input!

Jag har vandrat många gånger i detta område. Min startpunkt har - för det mesta - varit Katterjåkk (stationen innan Riksgränsen). Om du åker tåg upp så kommer du fram sen eftermiddag. Då är det lämpligt att följa du leden mot Gatterjavrri och tälta vid sjöns sydöstra del vid fantastiska tältplatser.

Jag har skrivit en hel del om vandringarna i detta område, bland annat dessa två artiklar.

Två vandringar i Abiskotrakten

Abiskoalperna - för vilken gång i ordningen

Jag har också ett gansk stort antal blogginlägg om Abisko. Några av dessa har jag samlat i en turbeskrivning (som så småningom ska bli en artikel) under namnet

Abisko för sista gången?

Om dessa texter föder vidare frågor så hör av dig.

God tur!

HåkanF

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Går man från Katterjåkk, så gör inte samma tabbe som jag och följ den led jag hade markerad på kartan, det var skoterleden... det ledde bl a till ett inte så roligt vad i jåkken med vatten upp till midjan. Råkade även ut för dimma på vägen så man såg max 5 meter framför sig! Gatterjavrri var inte mycket att se, det var dimma och man såg bara ett par meter vatten sedan var det en vit vägg...

Men hoppas att du har bättre väder!

Tack för länkar. Var inne och kollade, såg vackert ut!

Vi kommer gå Riksgränsen, Trollsjön, Låktatjåkka, Kårsavagge, Abisko. Nån som gått sträckan? Längd? Svårighet? Lämplig tid på året? Bra tältplatser mm.

Tips i allmänhet kring sträckan tas emot med tacksamhet.

Hej!

Du har redan fått goda råd av HåkanF med flera alternativa vägval. Själv har jag bara gått den enklaste vägen mellan R och A. Då följer man den s.k. materialvägen till Vassijaure, stigen upp till Trollsjön, stigen ner till Låktatjåkka hållplats och sen stigen upp till fjällstationen med samma namn. Därifrån går man dalgången Latnjavagge ner till Kårsavagge och slutligen till Abisko. Om vädret är dåligt finns logimöjlighet i Katterjokk, Låktatjåkka och STF-stugan i Kårsavagge. Möjligen också i Vassijaure. Tälta går ju lite överallt. Glöm inte kompassen utifall ni får dåligt väder!

God tur önskar Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips