Rida på roslagsleden???

Hej! jag och min kompis tänkte rida roslagsleden från Dommarudden till norrtälje som en tredagarsutflykt. Min fråga är: Får man rida där?? Om inte, finns det ridstigar brevid?, om man får, är det möjligt? eller är det bergit och jobbig teräng för hästarna att gå i ??? Någon som har gått den sträckan och kan berätta lite om terrängen? Skulle vara super!!

/ Jossan

Runt Domarudden

Jag har gått åt alla möjliga håll runt Domarudden, men inte hela vägen till Norrtälje.

Jag gick Roslagsleden från Wira Bruk till Domarudden för ett år sedan. Jag kan inte påminna mig att det finns några terränghinder längs den sträckan.

Roslagsleden från Domarudden till Skavlöten gick jag så sent som i helgen. Den första delen går längs motionsspår där man inte får rida, men det finns stigar i skogen öster om motionsspåret. Strax norr om Karby passerar leden ett elstängsel som kan vara lätt att missa. Jag har själv sprungit in i det. Vid Angarnsjöängen finns färister i form av små stegar över stängslen. De kan bli svåra att passera till häst, men det finns ju vägar runt sjöängsreservatet.

Blå leden från Domarudden till Löttinge i Täby har en trång passage genom viltstängslet vid Stava. Om du kan hitta en lösning på det problemet så borde det gå att rida hela vägen. Den leden är inte upprustad på länge och därför tycker jag att den är mer spännande än Roslagsleden.

Lycka till!

/Johan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips